Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

ingrepp i planetväxel (NP241)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön dec 16, 2007 8:55 pm    Rubrik: ingrepp i planetväxel (NP241) Svara med citat

Jag bytte struten bak på lådan igår,
men när jag skulle montera kardanen så upptäckte jag att utgående axeln hade blivit sned också i krocken.

Som tur är så har jag en låda att plocka delar ur.
Så det vart bara att riva ner lådan och klyva den.

Det har varit problem med växlingen mellan hög och låg, så jag tänkte passa på att kika på det också när ändå lådan var isär.
Den är som att växla en osynkad låda utan att använda kopplingen Rolling Eyes
Så jag har brukat stängt av motorn när jag ska växla.

Jag trodde det skulle finnas någon synkring eller liknande för detta, men det gjorde det inte.
Det vara bara 2wd-4wd som hade synkring.

Det verkade dock som att drevet som ska skjutas in i planetväxeln inte gick in helt och hållet,
det syntes på slitbilden på kuggarna.

Kan det vara gaffeln som är skev, den är ju i pressad plåt och kändes rät så vek.
I och för sig ser jag inte hur det skulle ha med skorret att göra...

Eller är det helt enkelt dreven som är slut?
(Jag ska fixa bilder i morgon)

Är det något mer man ska tänka på att kontrollera eller byta när lådan ändå är isär?

/Fredrik
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: mån dec 17, 2007 10:15 am    Rubrik: Svara med citat

Skit oxå bilderna blev helkassa.
Kan inte ta på så nära håll med mobilen.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: mån dec 17, 2007 11:08 am    Rubrik: Svara med citat

Gaffeln är kaftigare i senare lådor, som du skriver så är den ju lite vek....
Kan var läge att fixa en sån.
Var är axeln krokig?
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: mån dec 17, 2007 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Vet inte riktigt var axeln är krokig.
Jag såg bara att den skevade 2-3mm längst bak när jag roterade den, efter att ha monterat nytt hast.mätarhus och slipjoke-struten.
Hade jag monterat kardan så hade nog struten spruckit direkt.

Jag mätte på gaffeln senare, och jag tycker den verkar rak.
Den är iaf parallell med den andra gjutna gaffeln.

Passar den kraftigare gaffeln rakt av eller måste man byta nåt mer?
Vete tusan å andra sidan om jag orkar leta ännu mer delar,
börjar bli lite less på det nu...

I och med att läget för friläget (avståndet mellan kugghylsorna i planetväxeln) är ganska litet,
och lådan är tyst i friläget så tycker jag iofs att det inte borde vara fel på gaffeln.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: mån dec 17, 2007 12:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Som jag förstått det är det bara gaffeln som behövs bytas

Har ingen egen erfarenhet av det

Kommer inte heller ihåg från vilket år den är kraftigare men det går ju att ta reda på
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: mån dec 17, 2007 6:10 pm    Rubrik: Re: ingrepp i planetväxel (NP241) Svara med citat

Grottulf skrev:
...Det har varit problem med växlingen mellan hög och låg, så jag tänkte passa på att kika på det också när ändå lådan var isär.
Den är som att växla en osynkad låda utan att använda kopplingen Rolling Eyes
..


Ja? är det inte så det är? Ok att växla från 2wd-4wd hi under rull, och från high till low stillastående med automaten i Neutral.
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: mån dec 17, 2007 7:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror också att lådan är ok. Man kan växla mellan 2H-4H under rull men 4L måste man alltid stå still
med neutral i automaten precis som sebban skriver. Alla mina bilar har varit så iallfall.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tis dec 18, 2007 10:16 am    Rubrik: Svara med citat

Problemet är att det inte ens går med neutralen ilagd.
Utgående axel från vxl.lådan snurrar med en aning ändå, och det räcker för att det inte ska gå att få i lågväxeln.

Det kan gå när jag lägger i parken, men bara om dreven linjerar vid tillfället, så det kan ta några försök.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018