Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

LB

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor apr 17, 2008 8:12 pm    Rubrik: LB Svara med citat

om det i VV register står LB så är det en lastbil, är det total vikten som avgör om det är en lätt eller tunglastbil. Så om en LB har totalviketen 3500kg så är den lätt och om den har vikten 3600kg så är det en tunglastbil. Har jag förstått det rätt?

Hur funkar det med motor byte om registret säger att bilen från början hade tex 100hk får man stoppa in en starkare motor? vad styr detta?
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: fre apr 18, 2008 7:53 am    Rubrik: Svara med citat

Japp, lastbil heter det alltid sen är det totalvikten som styr.

Man får öka effekten 20% har jag för mig. Mer än det måste den reggas om.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: fre apr 18, 2008 9:01 am    Rubrik: Svara med citat

Kollar dom effekten???

Klart har man plockat i en V8 istället för en radfyra så blir det väl bakläxa

Men har man en V8 som man trimmat eller bytt till en anna så lär dom väl knappast märka det om det inte är en topfuel motor eller nåt

I värsta fall kan man ju ställa ner tändningen när man besiktar

Apropå Top Fuel, kollade på ett sånt topplock, vilka grejor...
Man kunde ju få igenom en knytnäve genom insugskanalen Shocked Shocked Shocked
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre apr 18, 2008 10:37 am    Rubrik: Svara med citat

Jag vill också minnas nånting om 20% i effektökning
Men så länge det inte syns så tydligt (läs turbo eller kompressor) så brukar det inte vara några problem.

Min Camaro har enligt papprena bara 108kW!
och det är nog drygt det dubbla i den
När jag besiktade den i fjol, så hade besiktningskillen sett mig stå o burna ute på stan tidigare.
Men han tyckte bara det var kul.
Ibland har man tur Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre apr 18, 2008 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, top-fuel motorer är coola
Uppåt 8000hk med 500cui motorer är respektingivande.
Läste nånstans att de gör åt med 1 gallon metanol i sekunden vid fullt pådrag Shocked
De har ju iofs ett luft/bränsle förhållande på under 2:1, men ändå!
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: fre apr 18, 2008 12:24 pm    Rubrik: Svara med citat

När jag plockade på min turbo så gjorde jag det precis efter besiktningen

Då fick den ju bli skitig och ingrodd i ett helt år innan nästa besiktning och då syns det ju inte direkt att det är ny/eftermonterat
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre apr 18, 2008 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Det är så att jag kollade på en annan J20 Jeepoch den hade totalvikt 3680kg
mot min som har 3500 men båda har sänkt total vikt.

Förresten på mitt reg papper står det antal passagerare 2, så dt måste ha suttit soffa i från början.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: fre apr 18, 2008 2:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Det är så att jag kollade på en annan J20 Jeepoch den hade totalvikt 3680kg
mot min som har 3500 men båda har sänkt total vikt.

Förresten på mitt reg papper står det antal passagerare 2, så dt måste ha suttit soffa i från början.

står det ett lägre värde under "sänkt tot.vikt" så är det det som gäller
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
McWillys
WW4WD member


Registreringsdatum: 06 februari 2005
Inlägg: 108
Ort: Fagersta

InläggPostat: fre apr 18, 2008 9:49 pm    Rubrik: Svara med citat

J20 finns även som C-reggade.
Det sitter oftast soffa i dom äldre J20
MIn AMC Javelin -69 är reggad med 6:a men sitter nu en trimmad 360 bes. 2ggr.
Finns original med v8 så därför kollar dom inte det Very Happy
Det är nog likadana axlar på V8 och 6:orna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre apr 18, 2008 10:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag snackade med Johan A, min bil hade 6:a orginal men har inskrivet motorbyte i reg beviset och mina axlar är 4:88 antagligen för att det just satt en 6:a orginal.

Orsaken till dessa frågor är det här med att det finns ett förslag om att ändra på skattebefrielsen för bilar äldre än 30 år till att gälla bilar -75 och äldre.

Man kan säga att det är en "pappersbil" jag kikar på, frågan är vad det är värt det kanske inte blir nån ändring.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: lör apr 19, 2008 7:24 am    Rubrik: Svara med citat

En kompis har en Monza som ju original hade en liten sb men nu sitter det en 400 motor i den.Eftersom killen använder bilen mestadels på strippen är ju effekten mkt högre än originalmotorn och det verkar inte vara några problem med SBP.

Det är nog många som undrar hur de nya reglerna kommer att se ut.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: lör apr 19, 2008 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

när det gäller effekt,
Min bil hade 6:a från början och den lär knappast ha haft samma effekt som V8:an som sitter i nu. Kanske funkar det eftersom bilen fanns med den motorn som sitter i nu.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018