Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Turbo teknik

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mån okt 20, 2008 10:22 pm    Rubrik: Turbo teknik Svara med citat

Eftersom jag ska pilla in en TD40 i JEEP:en är det läge att lära sig lite om turbo teknik. Nån som vet några bra sidor om diesel turbo?

Som jag förstår det har TD40 lite takigt bottendrag det måste ändras på, dessutom vore det kul att bygga lite insug så TIG svetsen får lite motion.

Kanske nån här har någon bra ide om vad man kan göra med en TD40.

Själv har jag funderat på 2 mindre turbo där bara en snurrar vid låga varv för att få laddning vid lägre var eller är jag fel ute?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per jansson



Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 53

InläggPostat: tis okt 21, 2008 9:02 am    Rubrik: Svara med citat

det blir nog svårt att få 2st turbo att ladda i olika steg? det bässta tror jag är att köra med 1 turbo och då gärna en med kulager så blir den inte lika trög som en med glidlager.
sen tror jag att mycket beror på din dieselpump att den är trött på låga varv
fixa så den ger mera bränsle så kommer du att få snurr på turbon tidigare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis okt 21, 2008 9:47 am    Rubrik: Svara med citat

Det jag har hört är att det funkar bättre med en mindre turbo från tec en Volvo D24, detta skulle bero på att orginal turbon är lite för stor/gammal.

Om detta är samt vet jag intemen det är vad jag har hört.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons okt 22, 2008 7:35 am    Rubrik: Svara med citat

Jag satt vid datorn igår och försökte få fram lite information om dubbla turbo men det verkar svårt att hitta något vettigt.

Inga ideer om var det finns något att läsa?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: ons okt 22, 2008 2:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Traktor-pulling forum kanske, de killarna är inte dåliga på att koppla turbo på diesel.

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor okt 23, 2008 6:25 am    Rubrik: Svara med citat

GIK turboteknik har en bok/katalog med bra teori i, hade i alla fall http://www.gikturbo.se/

Vill du ha bra respons så ska du ha två mindre turbos,
1 per 3 cylindrar
det blir ju ganska små turbos eftersom cylindervolymen inte är så stor på motorn

Turbo är kul, har köpt en "ny" Holset HY35 och ska byta bort banks turbon på 6:2an Very Happy
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor okt 23, 2008 10:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Har kollat runt lite och hittade detta, snacka om sexig lösning.

http://www.400gt.com/vlg/jalpa_docs/Serial-Parallel%20Turbo%201c.htm

Seriell / parallell turbo Cool Cool

Det svåraste blir nog fixa ventilerna, speciellt att få det tätt.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Andréas



Registreringsdatum: 05 februari 2007
Inlägg: 37
Ort: Gladö Kvarn,Huddinge.

InläggPostat: tor jan 01, 2009 7:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Det där ser onödigt krångligt ut ,Köp en ny turbo som passar ändamålet,lite tryckrör ,laddluftkylare och diesel pump som hänger med så är du hemma.

Plättlätt!
_________________
MvH Andréas


Blown 8/71 Caprice 79
Custombird-62
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor jan 01, 2009 7:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det där ser onödigt krångligt ut ,Köp en ny turbo som passar ändamålet,lite tryckrör ,laddluftkylare och diesel pump som hänger med så är du hemma.


Ja, den lösningen får nog vänta. Men det jag har funderat på är dubbla VNT aggregat från VAG, typ Golf diesel eller liknade. En annan ide var VNT turbo från BMW 530d.

Men jag har lite annat att fixa först. Men har någon en bra ide så hör av er!

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: tor jan 01, 2009 7:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte man behöver bygga om så mycket för att få bra flås

keep it simple Razz

Jimmy : du har PM
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor jan 01, 2009 8:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Z.

fördelen med VNT turbo om jag förstår det rätt är att den laddar bättre vid låga varv och det skulle vara trevligt.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018