Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Strul med elsystemet

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: fre jul 08, 2005 8:37 am    Rubrik: Strul med elsystemet Svara med citat

Jag har fått strul med elsystemet och har inte kunnat klura ut felet ännu så jag tänkte höra om någon har nån bra idé vad som kan vara fel.

Jag har haft dålig laddning av batteriet trots att jag köpt en ny generator. Spänningen på generatorn var ok så jag testade att dra en 21mm2 kabel direkt från generatorn till batteriet. Nu är det drygt 14 volt på batteriet när bilen går på tomgång vilket väl får anses tillräckligt.

Problemet är att så fort man startar någon strömförbrukare så sjunker spänningen direkt. Med halvljuset på och fläkten på halvfart är det bara 13,2 volt kvar på batteriet och då laddar det ju nästan ingenting.

Misstänkte dålig jord men resistansen mellan generatorn och batteirets minuspol är bara 0,4 ohm vilket verkar bra det också. Systemet är jordat enligt orginal med en jordkabel som går från generatorfästet till batteriet och sen från batteriet till karossen.

Jag har slut på idéer så alla förslag är bra.
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tommy The Polish Man
Site Admin


Registreringsdatum: 15 februari 2004
Inlägg: 922
Ort: Wild Wäsby

InläggPostat: fre jul 08, 2005 9:24 am    Rubrik: Svara med citat

Det behöver inte vara så svårt utan du kan faktiskt varit inne och mätt på kablar som är undermåliga.
Resomanget går ut på följande, vi tänker oss att du har dålig jord pga att alla trådar förutom en har kontakt och du mäter med en ohm-mätare, du finner då inget motstånd.
Om du däremot belastar systemet med förbrukare så kommer den stackars tråden inte kunna leverera allt utan du får ett spänningsfall.

Tommy Cool
_________________
ALWAYS A MEMBER
Blazer -90, a mean 6,5 L diesel from Detroit, 4L60, NP241, GM 10 + 12 bult, ARB front and rear lockers, big and nasty 35" tire, Alcoa rims, Heavy Metal music, m.m.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: fre jul 08, 2005 9:49 am    Rubrik: Svara med citat

Det stämmer ju. Mätaren belastar ju ingenting, tänkte inte på det. Finns det något smidigt sätt att hitta vilken sladd som är fel eller är det bara att byta ut en i taget? Alla ser helt ok ut. Jag har bara ett vanligt testinstrument att mäta med.
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tommy The Polish Man
Site Admin


Registreringsdatum: 15 februari 2004
Inlägg: 922
Ort: Wild Wäsby

InläggPostat: fre jul 08, 2005 12:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Ska man kolla jordningen så kan man t.ex använda startkablar och koppla från batteri till motor och från batteri till en bra punkt på karossen.
Inte fel och prova jorda generatorn heller med startkablarna.
Det är ju laddningen som sjunker när du belastar även om belastningen är förhållandevis liten då bör felet ligga någonstans på jord eller + sidan.
Har du ordentliga polskor som också är ordentligt fastdragna?

Tommy Cool
_________________
ALWAYS A MEMBER
Blazer -90, a mean 6,5 L diesel from Detroit, 4L60, NP241, GM 10 + 12 bult, ARB front and rear lockers, big and nasty 35" tire, Alcoa rims, Heavy Metal music, m.m.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tatraplan



Registreringsdatum: 23 april 2005
Inlägg: 115
Ort: Link�ping

InläggPostat: lör jul 09, 2005 2:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har precis kopplat in avlastningsrelän
till strålkastarna och det gjorde faktisk att
spänningen blev högre i hela systemet. Mina
relän sitter precis bakom batterierna på var
sida, så det är ca 30-35 cm kabel till lysena.

Tidigare har jag dragit nya kablar från
generatorn till batterierna, från batterierna
till motorn och från batterierna till jord.
Detta gav dock inte tillräckligt hög spänning
men nu verkar det funka perfekt när jag
inte längre har stora spänningsfall till lysena.

/Robert
_________________
Once upon a time in America
Real men drove a Chevy not an Acura
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

-91 K2500 Silverado 350TBI
-99 Land Rover Freelander
-16 Land Rover Discovery Sport
-00 Smart Fortwo Cabrio
-06 Volvo EC20B
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tis jul 12, 2005 8:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag löst det hela.

Jag drog en ny jordkabel 21mm2 från generatorfästet istället för den ynkliga som satt där. Sen plockade jag isär alla jordanslutningar och putsade bort all oxid och bytte dessutom alla kabelskor.

I framljusen satt några skumma noname 100w glödlampor. Dom bytte jag ut mot Osram 55/60 istället. Verkade faktiskt vara kortis i 100w lamporna. Sänkte hela elsystemet när man satte på lyset.

Nu kan jag köra på tomgång med ljuset och kupéfläkten på och fortfarande ha 14 volt i systemet. Som en postivit bieffekt går startmotorn dubbelt så fort nu när den fått sjysst jord Very Happy

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tommy The Polish Man
Site Admin


Registreringsdatum: 15 februari 2004
Inlägg: 922
Ort: Wild Wäsby

InläggPostat: ons jul 13, 2005 9:05 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Nu har jag löst det hela.

Va duktig du var, blev lite lurad när du sa att du redan hade kontrollerat jordanslutningarna och behövde tips. Laughing Laughing Laughing

Att du inte monterade riktiga jordkablar istället för att renovera de gamla.

Tommy Cool
_________________
ALWAYS A MEMBER
Blazer -90, a mean 6,5 L diesel from Detroit, 4L60, NP241, GM 10 + 12 bult, ARB front and rear lockers, big and nasty 35" tire, Alcoa rims, Heavy Metal music, m.m.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons jul 13, 2005 1:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, ja, jag vet att det var ditt tips Tommy Laughing Tackar för hjälpen.

Det jag skrev var att jag hade mätt upp resitansen på jordanslutningarna men som du påpekade var det ju utan belastning.

Jag drog en ny grövre kabel från generatorn. Jordkabeln från batteriet till karossen är helt ok. Ca 35mm2 grov. Det var bara att kapa av en bit i varje ände där det var oxid och klämma dit nya kabelskor.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tommy The Polish Man
Site Admin


Registreringsdatum: 15 februari 2004
Inlägg: 922
Ort: Wild Wäsby

InläggPostat: ons jul 13, 2005 2:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag bara retas, är likadan själv och får alltid smäll på fingrarna så då känns det bra att få slå på någon annans fingrar. Laughing

Tommy Cool
_________________
ALWAYS A MEMBER
Blazer -90, a mean 6,5 L diesel from Detroit, 4L60, NP241, GM 10 + 12 bult, ARB front and rear lockers, big and nasty 35" tire, Alcoa rims, Heavy Metal music, m.m.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018