Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad använder ni för oljor ??

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: sön aug 19, 2007 6:25 pm    Rubrik: Vad använder ni för oljor ?? Svara med citat

Hejsan,vore intressant att läsa vad ni använder för oljor i motor,aut,fördelningslåda och axlar fram och bak.Såg att Lantmännen hade bra pris på Agrol Dextron III,tror det var drygt 800:-/20L och även oljan till axlarna verkade ha ett bra pris.
Som vanligt vill man ha så bra grejer som möjligt så billigt som möjligt Wink Wink

/Glenn.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: sön aug 19, 2007 7:50 pm    Rubrik: Svara med citat

till motorn har jag helsyntet 15w-40, och 6.5TD motorn har ganska högt ställda krav, lägsta API-klassningen är CH-4 och min olja har precis den klassningen. volvodieseln har nåt på CD, alltså mycket lägre klassning, men jag kör med den oljan även på den.

till lådorna på både volvon å chevan (även förd-lådan) kör jag med volvos Dexron3 eftersom jag får den väldigt billigt. annars är nog alla dexron3 likadana.

bakaxeln på chevan (och volvon) får också volvoolja, det är slungdiff på båda bilarna och då kör jag med olja med API GL5 klassning vilket är en lamellskonande olja.
framaxeln på chevan har jag inte bytt olja i än, men det ska göras före vintern, och då blir det samma som i bakaxeln, även om det bara krävs API GL4 i fram (ingen diffbroms) så kör jag med GL5 för enkelhetens skull.

som smörjfett använder jag mobil's blåa fett. det har dom till leder osv. på lastbilarna på farsans jobb så det blir säkert bra för min "lastbil"

övriga rörliga delar smrjs med WD40
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: sön aug 19, 2007 8:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag andvänder biltemas 5w-50 helsyntet och en tillsats från RVS som
ska sänka friktionen och återskapa slitna delar, 1800kr kostade den Shocked
Det verkar fungera, motorn(td40) startar utan glödning när den är halvvarm, det gjorde den inte innan.
Som smörjfett andvänder jag fett till öppna kuggväxlar, extremt tjockflytande, man kan ha glapp på flera mm utan bilprovning märker nåt.
Till kardanen har jag vanligt lantbruksfett.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: sön aug 19, 2007 8:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kör 15/40 vanlig, OK från Swededol den kostar 380:-/20L + moms samma med automaten Dexron 3 OK tror den kostar 504:-/20L +moms
Som fett använder jag marin fett, vi får se hur det funkar för det klarar inte värme så bra, speciellt intressant ska det bli att se hur det funkar i naven.


http://handla.swedol.se/

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: mån aug 20, 2007 7:29 am    Rubrik: Svara med citat

Jag använder Agrol olja från lantnämmen. Tycker den funkar riktigt bra och bra pris är det ju om man köper 20 liters dunk.

Fett brukar jag använda 76 nascarfett. Otroligt klibbigt och håller väldigt bra när man kör mycket i vatten.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: mån aug 20, 2007 6:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla svar,har bytt olja i motorn till 76 Super Synthetic Blend 5W-30 och det blir väl byte av de andra oljorna också så det är intressant att läsa vad ni andra kör på.Har funderat på Agrol till "resten" av bilen.

Ang fett använder vi på jobbet(och även här hemma Wink ) Shells SRS 4000 som är jäkligt klistrigt.Vi började använda detta till några maskiner som tvättades med högtryck och det har varit så bra att vi använder det på alla ställen.

/Glenn.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael



Registreringsdatum: 01 juli 2007
Inlägg: 21
Ort: Köping

InläggPostat: mån sep 17, 2007 12:13 pm    Rubrik: Svara med citat

I motorn använder jag Amsoil 15W-40 Synthetic Heavy-Duty Diesel and Marine Motor Oil. Normax i Uppsala - som är en del av finska Orapi - är svensk återförsäljare. I automatlådan och även fördelningslådan använder jag syntetisk Red Line D4 ATF - går att beställa hos Mekonomen (de brukar aldrig ha den på hyllan). I axlarna brukar det bli Agrol 80W/90 GL-5.

Som hjullagerfett och även som chassifett i övrigt använder jag Amalie Pro Tac Plus. Swelube AB är svensk importör. Sett till specifikationerna är det ett jävligt svårslaget fett - har ni något bättre vill jag gärna veta vad!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre mar 21, 2008 11:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Nya funderingar angående olja och speciellt klassning.

I min manuella växellåda och i fördelningslådan ska det vara 80/90 men vilken klassning GL-1, GL-4 eller GL-5?

Som jag förstår det så är GL-4 och GL-5 för hypoidväxlar och det finns det inga i varken växellåda eller fördelningslåda så det borde vara så att GL-1 vore det självklara valet men jag har läst att en del använder GL-4 och även GL-5.

Det lär var så att hypoid olja är korosiv mot andra metaller än järn dvs angriper vissa delar i en vanlig växellåda.

NÃ¥gra ideer?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: lör mar 22, 2008 5:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej,kan väl fylla på med att jag bytt motorolja för en tid sen till OK/Q8 Mineral HD 10W-30.Vete f-n om jag tömmer i delsyntet/syntet i motorn igen,det blev klart sämre oljetryck.

Bytte oljetrycksgivaren också men det var lika dåligt tryck men efter oljebytet har det varit betydligt bättre.Men oljetrycksgivare kanske var lite kass den också eftersom bilen startade när det var urskruvad men elektriskt inkopplad.

/Glenn.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: lör mar 22, 2008 6:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hej,kan väl fylla på med att jag bytt motorolja för en tid sen till OK/Q8 Mineral HD 10W-30.Vete f-n om jag tömmer i delsyntet/syntet i motorn igen,det blev klart sämre oljetryck.


Varför använder du inte 15/40 om du har lågt oljetryck? den är ju tjockare.

Jag kommer att köra med 15/40 i JEEP:en ett tag men sen blir det nog syntet 5-50.

Men jag vill ha kommentarer angående GL klassning.

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: lör mar 22, 2008 11:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan inte tänka mig att det har något med syntet eller inte att göra om oljetrycket blev lägre. Däremot om du hällde i lägre viskositet på olja
så blir ju trycket lägre oavsett syntet eller inte.
Som Per skrev så testa med xx/40 så blir det säkert bättre nästa gång.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: mån mar 24, 2008 5:41 am    Rubrik: Svara med citat

Hej,ja 15w-40 kan ju vara nåt att tänka på vid nästa byte.
Men funkar det som det gjort hitills med 10-30 oljan så vore det ju bra.Trycket brukar ligga på runt 200 kpa varm vid motorvägskörning,med den tidigare oljan kunde mätaren ligga strax över 100 kpa vid motsvarande förhållanden.

Bytte oljetrycksgivaren också men det blev ingen större skillnad förrän jag bytte oljan.

Hansen dealern trodde att delsynteten kunde göra upp till 0,5 kg sämre
oljetryck än mineraloljor och så uppfattade jag det som också,kanske även ngt mer.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: mån mar 24, 2008 7:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Citat:
Hej,kan väl fylla på med att jag bytt motorolja för en tid sen till OK/Q8 Mineral HD 10W-30.Vete f-n om jag tömmer i delsyntet/syntet i motorn igen,det blev klart sämre oljetryck.


Varför använder du inte 15/40 om du har lågt oljetryck? den är ju tjockare.

Jag kommer att köra med 15/40 i JEEP:en ett tag men sen blir det nog syntet 5-50.

Men jag vill ha kommentarer angående GL klassning.

Per

jag vet iaf att i volvos manuella lådor använder man motorolja 10w40
i gamla (PV&amazon) lådor så var det specat att man skulle ha växellådsolja SAE80, det stod dock inget om GL-klassningen.
vet inte om det finns så tjock olja nuförtiden som inte är hypoidolja.. (finns väl säkert men inte så lättillgängligt som motorolja)
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: lör mar 29, 2008 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Hur får man över 1000 poster på ett forum, man svarar på sina egna frågor Wink

Här är en bra länk om oljor:
http://www.p2r.se/mc/dox/oil/OKQ8-OljeFolder3_A5.pdf


ang GL-1
Citat:

GL-1 För lätt belastade raka kuggväxlar och planetväxlar.

Om man är i behov av en GL-1 olja, går det faktiskt mycket bra att använda en motorolja eftersom dessa motsvarar GL-1. Viskositeten
bör då vara SAE 20W-30 om den skall användas till personbilar.
Eftersom en sådan viskositet är svår att hitta på bensinstationer, kan
även SAE 10W-40 eller en syntetisk SAE 5W-40 gå bra om de är av
högsta kvalitet.


Så jag häller nog i 15/40 i både fördelningslåda och växellåda.

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> General/allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018