Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Elproblem kopplingar - bakljus C/K Pickis

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: ons sep 12, 2007 7:27 pm    Rubrik: Elproblem kopplingar - bakljus C/K Pickis Svara med citat

Har lite strul med mina bakljus.

Bakljuset har uppifrån och ner:
1. Bakljus 5W, sitter en 5/21W lampa men det finns bara ett stift och endast 5W lyser, fungerar ok

2. En 5/21W lampa i sockeln sitter 2 stift och 5/21W lyser men det är där problemet är..

3. Backljus enpolig lampa 21W.

Men nu till problemet:

Har man färdljus på så lyser dom 2+2 glödlamporna på varje sida med 5W. Bromsar man så slocknar 5W lampan på vänster sida som blir helt svart (den övre fortsätter att lysa med sina 5w) och 21W lyser på höger sida tillsammans med den övre 5w lampan.

Har jag inget lyse på och bromsar så lyser 5w lampan på vänster sida och 21W lampan på höger.

Det verkar som om lamporna är beroende av varandra för om jag plockar ut 5/21w lampan på höger sida så slocknar den på vänster.

Blinkersen är separerad med egna lampor.

Någon som har ett uppslag vart man ska börja leta?
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons sep 12, 2007 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Låter som jordfel. Om bilen har en släpvagnskontakt så börja leta där.
Kan vara dåliga kopplingar som folk gjort med strömtjuvar och annat som ställer till det.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: tor sep 13, 2007 8:35 am    Rubrik: Svara med citat

Jupp det sitter drag på och kablarna till kontakten sitter med klämkopplingar plus en massa andra klämkopplingar som tidigare ägare pysslat med.

Men är det inte så att:
Svart är jord
Brun är färdljus (både till bakljus och nummerskyltbelysning)
Grön och mörkgrön är blinkers
Gul är broms

Funderar på att slita bort alla "extra"kopplingar och börja om från början men måste då hitta ett kopplingschema först. Någon som har ett till övers?

Sen vet jag inte var och hur dom har brytit ut blinkersen från stoppljuset.....
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor sep 13, 2007 8:54 am    Rubrik: Svara med citat

Färgerna är lite olika på olika årsmodeller. Ska se om jag kan hitta nåt schema på det.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: tor sep 13, 2007 10:13 am    Rubrik: Svara med citat

låter som jordfel, däremot är Gul alltid blinkers vänster och Grön är alltid blinkers höger!
ljusgrön är backljus, brun bakljus, svart jord, så har det alltid vart påjänkare, på en impala 96:a fanns dessa färger, och även på min crewcab-00
sen finns det ju folk som kladdar med extrakablar å skit, men blinkerskablarna brukar dom bara flytta till sina extrablinkers och som bromsljus använder dom oftast backljuskabeln
edit: impala 69, inte 96 Embarassed
_________________


Senast ändrad av _chevrolet_ den mån okt 01, 2007 5:56 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: tor sep 13, 2007 11:51 am    Rubrik: Svara med citat

_chevrolet_: Dina färger stämmer nog, jag kom inte riktigt ihåg hur orginalfärgerna var (har ju så många nya färger ditkladdade)

Kanske man kan försöka med att förstärka jordningen från jordkabel till kaross? eller är det något bakstycke som kan krångla?

//Guitarplayer
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: tor sep 13, 2007 4:36 pm    Rubrik: Svara med citat

ja dom där bakstyckena är ju inte roliga... ingjutna strömskenor...
jag skulle koppla om så jag hade blinkers i båda 21w-trådarna men det var ju näsan omöjligt.. fick bli att tjuva ström via lamphållarna:





kolla även så stiften på själva lamporna får bra kontakt med stiften i hållarna.
men först får du kolla så du har ström fram på rätt trådar osv.. så att felet inte ligger längre fram.
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: tor sep 13, 2007 7:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Fixat Very Happy Very Happy
Tog bort några gamla klämkopplingar där jag upptäckte att dom påklämda kablarna inte gick någon stans utan var avklippta en bit ned (gamla felkopplingar till släpvagnskontakten kanske.....)

Passade även på att ta bort alla lampor sprayade med 5-56 och putsade rent med tops.

Och nu fungerar det som det ska!!

Översta lampan är färdljus
Mellersta lampan är färdljus och bromsljus
Nedersta lampan är backlampa


PS _chevrolet_ Jag tror jag har någon försvenskad version av bakstycken för jag har vanliga 5/21W lampor med fot även den översta trots att den bara använder 5w tråden.

Tjing!
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: tor sep 13, 2007 7:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Jasså?? är det vanliga lampor med bajonettfattning alltså???
det lät ju intressant då jag vill ha tag på diodlampor till mina vita bakljus och det är så mycket lättare om man har bajonett.
kanske va så att dom ändrade efter nån årsmodell.
passade dina bakstycken på de baklamporna du köpte av mig? isåfall ska jag försöka leta rätt på ett par såna.. hur ser kontakten på baksidan ut då, min är en platt kontakt med 5stift och bara 4 som används, och en låshake på ena sidan..
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: tor sep 13, 2007 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Dom passade perfekt och är förutom lampsocklarna antagligen identiska. (Kollar man i Chiltons manualen så ser dom ut som dina, så det kanske är någon Europa variant?). Anslutningskontakten är nog samma också.

Och Yes det är helt vanliga lampor som t o m finns i bensinstationernas begränsade sortiment.
Very Happy Very Happy
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: tor sep 13, 2007 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

nja, så länge det inte är gula blinkers i baklampona så är det ju inte europa-modell, men det kan va så att dom bytte från bajonett till wedgesockel nångång på 90talet..
är din en 88:a?
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guitarplayer
WW4WD member


Registreringsdatum: 30 maj 2004
Inlägg: 625
Ort: Ã…kersberga

InläggPostat: tor sep 13, 2007 9:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Tänkte kanske att bakstycket var någon Europavariant då dessa lamptyper är mer gångbara här och genom att då byta ut bakstycket få tag på tillgängliga lamptyper och jupp jag har en -88.

Men å andra sidan så om jag inte missminner mig så har de pickisar jag haft tidigare (-89 och -88 ) haft denna lamptyp så du kanske har rätt (där också) Wink
_________________
Land Rover Defender 110 SX, Station Wagon -07, Puma Tdci/6-spd manual

"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018