Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

daniel K-30 projekt med Td61 motor
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Pictures Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: mån okt 01, 2007 7:55 pm    Rubrik: daniel K-30 projekt med Td61 motor Svara med citat

Lite bilder på mitt K-30 projekt Very Happy



K-30 ram och axlar.


Fick korta ramen 70cm, håller nog.


Hytt och flak monterat.


Motor...en Td61 från en 16ton Volvo FL6, vet inte så mycket om motorn men det
är direktinsprutning och den ger 230hp original, borde gå och skruva upp 100hp till.


Haha...passar inte.


Får räcka med 5växlad låda


Lite spackel


Lite färg


Motorn på plats och nytt grenrör.


Intercooler monterad, ett tack till optodsl för den fina intercoolern


Två extra fjädrar monterade fram.


Växellådan känns riktigt bra.


Det som är kvar att fixa..,el,avgassystem,kardaner,fördelningslåda....
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: mån okt 01, 2007 8:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Snyggt jobbat Very Happy Very Happy
Hur mycket väger motorn?
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mån okt 01, 2007 8:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Coolt, har du några planer på att besiktiga bilen?
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: mån okt 01, 2007 9:28 pm    Rubrik: Svara med citat

optodsl skrev:
Snyggt jobbat Very Happy Very Happy
Hur mycket väger motorn?

Jag har bara hittat vikt på en Td60, och själva motor väger 580kg, det
är ju bara 200kg mer än en Td40, sen tillkommer vikten på koppling
och låda.
Original lådan (6växlad) var en riktig klump, jag har istället en 5växlad
från en lite mindre FL6, skulle gissa att den väger runt 100kg.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: mån okt 01, 2007 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

lite manligare än TD40-byggena som börjar bli rätt så "vanliga" nu!
direktinsprutat är fräckt!! manligare motorljud än det råa knackandet från en kallstartad direktinsprutad diesel finns inte!

inte för att va gnällig på nåt sätt, men jag funderar lite bara...
angående turbon så kommer det nog bli lite problem med smörjningen på den ser det ut som, eftersom oljereturen går uppåt.. den måste ha fallhöjd ner till tråget och mynningen måste vara över oljenivån, och utloppet på turbon måste peka rakt nedåt, annars kommer det samlas olja kvar i turbon som gör att den koksar igen. speciellt om man kört hårt och den är varm när man stänger av den, det leder tillslut till lagerhaveri.

sen så är det ju bra att ha långt grenrör så avgaspulserna jämnar ut sig, men det vore kanske bra att linda in hela grenröret med värmeisolerande bandage, just för att behålla värmen fram till turbon, det är så en turbo kan fungera, det bygger på att varma gaser tar mer plats än kalla, och då finns det alltså mer avgaser än inkommande luft, det utnyttjar turbon, och ju varmare gaser turbon får desto mer ökar verkningsgraden.. i teorin då alltså.. sen har jag aldrig provat att göra egna grenrör och laborera med.. så om det gör så stor nytta kan ja inte svara på.. men många bäckar små..
jag vet iallafall att jag fick laddtryck mycket tidigare på volvodieseln när jag ställde insprutningstidpunkten lite senare än original, det blev då varmare avgaser med andra ord, och efter jag gjorde det så fick jag hela grenröret och turbon att glöda efter en burnout, det är ju inte vanligt på en dieselmotor!

_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
uffe



Registreringsdatum: 08 januari 2006
Inlägg: 57
Ort: hudik

InläggPostat: mån okt 01, 2007 9:33 pm    Rubrik: Svara med citat

du är ju helt vild!! Shocked hur får man en ide om nåt sånt stolle prov Very Happy
jag som tycker det är krångligt att få ner en td 40! svårt att tycka synd om sej själv efter att ha sett ditt projekt!!
_________________
silverado 1500 pickup -88 6 fots slätsida 4x4 snart med td40+700
buick skylark cab -66
nån gamm moppe, offroad hoj och en bubbla 1300
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Yahoo Messenger MSN Messenger
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: mån okt 01, 2007 9:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Coolt, har du några planer på att besiktiga bilen?

Nä nån besiktning blir det inte, flyttar över skyltarna från nån annan pickis Cool
Hade jag haft C-kort så skulle det nog inte vara några problem, K-30 har
väl en maxvikt på framaxeln på över 2000kg, så vikten borde inte vara
något problem, sen vet jag inte hur svårt det är med intyg och sånt.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: mån okt 01, 2007 9:53 pm    Rubrik: Svara med citat

uffe skrev:
du är ju helt vild!! Shocked hur får man en ide om nåt sånt stolle prov Very Happy
jag som tycker det är krångligt att få ner en td 40! svårt att tycka synd om sej själv efter att ha sett ditt projekt!!

Hehe..det är YouTubes fel, efter har sett alla dessa Cummins bränna däck.
En Cummins är för dyr, så vad gör man.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: mån okt 01, 2007 10:19 pm    Rubrik: Svara med citat

_chevrolet_ skrev:
lite manligare än TD40-byggena som börjar bli rätt så "vanliga" nu!
direktinsprutat är fräckt!! manligare motorljud än det råa knackandet från en kallstartad direktinsprutad diesel finns inte!

inte för att va gnällig på nåt sätt, men jag funderar lite bara...
angående turbon så kommer det nog bli lite problem med smörjningen på den ser det ut som, eftersom oljereturen går uppåt.. den måste ha fallhöjd ner till tråget och mynningen måste vara över oljenivån, och utloppet på turbon måste peka rakt nedåt, annars kommer det samlas olja kvar i turbon som gör att den koksar igen. speciellt om man kört hårt och den är varm när man stänger av den, det leder tillslut till lagerhaveri.

sen så är det ju bra att ha långt grenrör så avgaspulserna jämnar ut sig, men det vore kanske bra att linda in hela grenröret med värmeisolerande bandage, just för att behålla värmen fram till turbon, det är så en turbo kan fungera, det bygger på att varma gaser tar mer plats än kalla, och då finns det alltså mer avgaser än inkommande luft, det utnyttjar turbon, och ju varmare gaser turbon får desto mer ökar verkningsgraden.. i teorin då alltså.. sen har jag aldrig provat att göra egna grenrör och laborera med.. så om det gör så stor nytta kan ja inte svara på.. men många bäckar små..
jag vet iallafall att jag fick laddtryck mycket tidigare på volvodieseln när jag ställde insprutningstidpunkten lite senare än original, det blev då varmare avgaser med andra ord, och efter jag gjorde det så fick jag hela grenröret och turbon att glöda efter en burnout, det är ju inte vanligt på en dieselmotor!


Nja nåt rått knackande är det väl inte direkt, kanske lite dom första 10sekunderna sen gick den i princip som en Td40, men det lär väl bli
riktigt nice ljud med 4" fullflöde dämpare.
Rätt trevligt med en motor som startar på första varvet utan glödning.
Får väl se hur den låter när det blir lite kallare.

Ja det med smörjningen kan bli problem, men jag ville inte dela den och
vrida huset för det såg väldigt rostigt ut och så hade man väl dragit sönder alla bultarna, tror jag provar som det är och ser till att den
hinner svalna lite innan man stänger av, sen kostar ju inte en sån turbo
så mycket.

Att linda in hela grenröret med värmeisolerande bandage känns väl lite
överkurs just nu, men vem vet hur det slutar.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tis okt 02, 2007 7:52 am    Rubrik: Svara med citat

Coolt projekt Very Happy Storleksmässigt ser ju motorn ut att motsvara en cumminsdiesel. Borde ju gå att regga in men den måste ju som sagt bli tungreggad. Nu blir man ju ännu mer sugen att stoppa i en diesel i suburban. Tror dock inte att en 10-bult framaxel orkar med en sån där klump Rolling Eyes

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: tis okt 02, 2007 9:12 pm    Rubrik: Svara med citat

ankarback skrev:
Coolt projekt Very Happy Storleksmässigt ser ju motorn ut att motsvara en cumminsdiesel. Borde ju gå att regga in men den måste ju som sagt bli tungreggad. Nu blir man ju ännu mer sugen att stoppa i en diesel i suburban. Tror dock inte att en 10-bult framaxel orkar med en sån där klump Rolling Eyes

/Johan

En vacker dag hittar du en billig Dana60 Very Happy
Cylindervolymen är ju samma som en cummins, men jag skulle tro att cumminsdieseln är lite lättare, för det finns ju en del chevor med commins som inte är K-30.
Jag hörde talas om någon uppåt i landet som stoppade i cummins till folk.
Tror det kostade 70-80k och då var det 600hp, det hade varit något.
_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons okt 03, 2007 7:21 am    Rubrik: Svara med citat

Jo, hoppas kan man ju Very Happy Största nackdelen med en cummins är ju som sagt priset. Det känns inte så bra att köpa en 10-15år gammal motor man inte vet om den fungerar för 30-40000kr Rolling Eyes

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bucyrus



Registreringsdatum: 18 juni 2007
Inlägg: 33
Ort: karlshamn

InläggPostat: ons okt 03, 2007 4:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Såg lovande ut, manligt värre!
Hoppas på mer bilder sen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
daniel



Registreringsdatum: 16 april 2006
Inlägg: 231
Ort: skåne

InläggPostat: tor okt 04, 2007 7:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite bilder på avgassystemet Very Happy

Var på skroten och köpte lite rostfria rör, 100mm invändigt.


Hittade tyvärr inget rostfritt till dämparen.




Turbon ser lite mindre ut när det sitter 4" på den.


Inte så illa för ca450kr.

_________________
silverado c-20 78
silverado c-20 82
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: fre nov 09, 2007 8:01 pm    Rubrik: Svara med citat

ska det vara dubbelmontage på den eller varför ser fälgarna så konstiga ut?
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Pictures Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018