Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

generator tips?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sixpak



Registreringsdatum: 10 mars 2006
Inlägg: 526
Ort: Gullspång

InläggPostat: ons dec 12, 2007 2:05 pm    Rubrik: generator tips? Svara med citat

vad har nu för generatorer på era chevor?kör jag med fläkten på fullt och slår på helljuset(4 extra 100w)så går fläkten ner till halvfart.
jag har inte hunnit kolla hur många A min nuvarande generator ger.men orginal finns väl 140 amp,som jag sett finns till vettigt pris hos bla. summitracing.
eller ska man satsa på en 200 amp med en gång($$$)
kan tillägga att jag har en hyggligt grov kabel direkt från gen. till batt.
_________________
-89 silverado ext/lwb c2500
-87 burb d60/14bff,47" ltb
-87 c20 junk
-84 gmc 3500 3+3
-72 145 deluxeprojekt
-63 scania l56
-62 impala 2/ht 496ci
-51 pontiac streamliner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons dec 12, 2007 3:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Orginal brukar det sitta 63A eller ibland 100A i dieslarna. 63A är standarndgeneratorn.
Jag köpte en 140A från Summit och den är grym jämfört med orginal.
Nu kan jag köra min luftkompressor när bilen står på tomgång och fortfarande ha 14 volt på batteriet.

/Joahn
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons dec 12, 2007 4:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det mest beror på klena kablar och dåliga kontaktstycken, men en fet generator är aldrig fel.

P
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sixpak



Registreringsdatum: 10 mars 2006
Inlägg: 526
Ort: Gullspång

InläggPostat: tor dec 13, 2007 9:05 am    Rubrik: Svara med citat

mm,man kanske skulle dra en grov kabel ända in till säkringsdosan till att börja med? iofs,63 a orginal,och totalt 800 watt bara till heljuset,så blir det lite dåligt med kräm. hur var nu den gamla formeln? Rolling Eyes
_________________
-89 silverado ext/lwb c2500
-87 burb d60/14bff,47" ltb
-87 c20 junk
-84 gmc 3500 3+3
-72 145 deluxeprojekt
-63 scania l56
-62 impala 2/ht 496ci
-51 pontiac streamliner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor dec 13, 2007 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

W/V=I

800W/12V=67A kanske skulle du ha en större generator.

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor dec 13, 2007 10:00 am    Rubrik: Svara med citat

Generatorn i min blazer räcker inte ens för helljus, full fläkt och stolvärme och då är den ändå bara nåt år gammal.
Sen på en bensin87:a har man ju elpump, insprutning, tändningen mm så med extraljus tar strömmen slut.

Jag tänker nog köpa en likadan generator till blazern också.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sixpak



Registreringsdatum: 10 mars 2006
Inlägg: 526
Ort: Gullspång

InläggPostat: tor dec 13, 2007 10:18 am    Rubrik: Svara med citat

ja,det får nog bli en 140 a från summit,det ska ju på mer lampor och grejer så det är väl bara att handla.
blir ju säkert 5-600 watt till bara i lampor. Rolling Eyes
_________________
-89 silverado ext/lwb c2500
-87 burb d60/14bff,47" ltb
-87 c20 junk
-84 gmc 3500 3+3
-72 145 deluxeprojekt
-63 scania l56
-62 impala 2/ht 496ci
-51 pontiac streamliner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor dec 13, 2007 2:02 pm    Rubrik: Svara med citat

alternativet är ju att hålla nere strömförbrukningen genom att använda xenonlampor
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
_chevrolet_



Registreringsdatum: 16 mars 2006
Inlägg: 1028

InläggPostat: tor dec 13, 2007 6:33 pm    Rubrik: Svara med citat

optodsl skrev:
alternativet är ju att hålla nere strömförbrukningen genom att använda xenonlampor

Precis! då håller man även nere antalet ljuskällor då en 35W xenonlampa motsvarar 3st 100W halogenlampors ljusstyrka.
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: tor dec 13, 2007 7:22 pm    Rubrik: Svara med citat

_chevrolet_ skrev:
optodsl skrev:
alternativet är ju att hålla nere strömförbrukningen genom att använda xenonlampor

Precis! då håller man även nere antalet ljuskällor då en 35W xenonlampa motsvarar 3st 100W halogenlampors ljusstyrka.


Vilken otrolig skillnad,kan tänka mej att dessa lamporna är populära på
"svarta börsen" tyvärr.

/Glenn.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor dec 13, 2007 11:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Frågan är om det är någon ide att sno lamporna det behövs väl en trafo för att få dom att funka och den sitter väl inte i lampan, eller?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: fre dec 14, 2007 8:03 am    Rubrik: Svara med citat

precis

lamporna fungerar ju precis som ett lysrör

men på extraljus så kan det väl hända att den sitter integrerad i lamphuset
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ChevaTobbe



Registreringsdatum: 03 augusti 2006
Inlägg: 20
Ort: Rusksele Lappland

InläggPostat: fre dec 14, 2007 1:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Hejsan. Det finns konverteringskit med lampa och ballast (H1,H3,H7)35W 1295kr på tex mekonomen och då är det för 2lampor. Jag har köpt 4st lampor bak med 35w Xenon och har 50Watts i mina extraljus helt otroligt vilken skilnad i ljus. Kan bara rekomendera detta starkt!!! Mvh Tobias
_________________
Cheva suburban 82a 6,5TD 4x4. Cheva 2500 PU 88a 6,5TD 4x4. Diesel rules!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hassel



Registreringsdatum: 08 januari 2006
Inlägg: 94
Ort: Göteborg

InläggPostat: ons nov 25, 2009 7:39 pm    Rubrik: Byta generator? Svara med citat

Kan man peta in någon annan generator från t ex VW, Audi, Saab, Volvo eller något annat märke? Tänkte man kunde gå en shoppingrunda på skroten!
hejs/GB
_________________
Blazer K5 -75, 6,2TD, 350!, 203, 6", 33,5", 15*12" (Skogs & strandbuss)
Blazer K5 -90, 350 TBI, 700TH, NP241 (Reservdelsbuss)
Audi A4 Cab (Vinterbil)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: fre jan 29, 2010 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

Jag norpade en 150 amp generator från en Mercedes ambulans på skroten.
Lite att tänka på när generatorerna kommer upp på ca 100 amp och mer så drivs de med multiribb/serpentinrem inte vanlig kilspårsrem, alt dubbla kilspårsremar används.
Så lite beroende på årsmodell på din bil kanske du måste byta alla remhjul för att kunna få dit en värsting generator Confused
Detta för att det annars vill slira vid höga effektuttag, tex mycke ljus, vinschning etc. Ett stort plus med ambulans generator är att den levererar 130 amp redan på tomgång.

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018