Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

JEEP J20 -77
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mån mar 29, 2010 7:39 am    Rubrik: Svara med citat

60 grader ok.

Jah kommer att ha kvar kingpin locken på dessa styrarmar, ev gör jag ett par nya när jag får igång min fräs.

Stötdämparfästen uppe är JEEEP J20 original.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis mar 30, 2010 7:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite broms prylar på G.

Först lite slip



sen blästra



sen måla



Snart ska dom på Smile
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tis mar 30, 2010 7:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Mina muttrar hade 60 grader försänkning.
Men jag hittade bara en 90graders-försänkare, så det slutade med att jag fick muttrarna omsvarvade till 90grader. Rolling Eyes


Jag fick tag i en 60 graders försänkare, inte den vanligaste modellen.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons mar 31, 2010 1:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu är dom på plats.






Snart ska det konas för muttrarna.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: tor apr 01, 2010 7:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Ser fint ut. Tycker det ser ut som att du har likadana såna där mystiska okhållare som jag har... Fast det är ju rejält gods i dom iofs...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor apr 01, 2010 8:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Tycker det ser ut som att du har likadana såna där mystiska okhållare som jag har... Fast det är ju rejält gods i dom iofs...


Jo, okhållarna är ena riktiga klumpar. jag köpte min axel i delar och jag fattade inte riktigt hur oken skulle sitta fast, speciellt delarna som sitter på den nedre sidan. Men efter lite funderande gick det bra.

Det ska även bli kul att se hur bromsarna tar.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: fre apr 02, 2010 3:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Citat:
Tycker det ser ut som att du har likadana såna där mystiska okhållare som jag har... Fast det är ju rejält gods i dom iofs...


Jo, okhållarna är ena riktiga klumpar. jag köpte min axel i delar och jag fattade inte riktigt hur oken skulle sitta fast, speciellt delarna som sitter på den nedre sidan. Men efter lite funderande gick det bra.

Det ska även bli kul att se hur bromsarna tar.


Ja det kan jag förstå då. Jag fick klura en stund på hur man fick loss oken, och sen på hur man skulle lyckas få loss den väldigt hårt sittande "kilprylen"...

Ja det ska för min del bli väldigt intressant att känna skillnaden mot originalbromsarna på blazern...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: lör maj 29, 2010 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Det går långsamt i Tyresö!

Motgångarna avlöser varandra.

1. jag breddade mina fälgar så att dom blev 10" breda. När jag skulle bredda dom kollade jag var man normalt lägger distansringen och det sas att ringen ska ligga där ringen är som smalast. Så fick det bli. Jag har som ide att mina däck inte ska sticka ut så mycket utanför karossen. Nu till problemet, Oken slog i fälgen Evil or Very Mad jag skulle har breddat allt på den stora diametern eller hälften på på lilla diameter och resten på den stora. För att få dit hjulen har jag fått göra distanser samt att jag har slipat väl mycket på oken. Mer än man borde.
(man kan prova om det går fritt innan man svetsar fast naven men det är fusk Embarassed)


2. Jag gjorde alla fälgarna lika för att kunna ha ett reservhjul. Tyvärr är bakaxeln för smal eller för bred, jag tänkte göra spacers men det har blivit knepigt att få till något bra. Jag ångrar nog mej lite så här efteråt jag skulle ha gjort fälgarna olika då hade bakhjulen varit på nu. Ska ni ha Dana 60 DRW fram skaffa en DRW bakaxel antingen en smal eller en bred.

Men annars är det bra. Cool
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön maj 30, 2010 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

Tråkigt med sådana motgångar Sad

Egentligen räcker det väl att man låter den sidan av fälgen där man ska kränga på däcket vara orörd, om du förstår vad jag menar.
Men det är ju å andra sidan svårt att få till offseten om man bara breddar på ena sidan... Confused
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor jun 10, 2010 10:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite på g i förorten.

Lustigt nog verkar det som en 14BFF är kortare än en D60 bakaxel så bakkardanen blir för kort.

Så det blir till att förlänga min gamla 4" kardan.

Först sågade jag ett spår i röret och knutkorsfästet.


Sen fick jag en rörbit till svarvad.



sen var det dax att sätta ihop delarna och se till att spåren linjerar varandra.



Sen var det svetsdax.



Kanske inte så vackert svetsat man det duger åt mej. Confused

Har börjat snickra på stötdämparfästen för bakaxel men det återkommer jag till.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: tor jun 10, 2010 11:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Smart med ett märke för att förenkla linjering av knutarna Idea

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: sön jun 13, 2010 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu är bakstötdämpar montage klart, saknas bara rätt bultar.

Jag valde att sätta dom nedre fästena i fjäderplattorna, tanken är att skydda dom.



Det blev en hemma gjord u-balk som övre fäste. För att kunna ha längre stötdämpare i framtiden finns det flera möjliga positioner.





Nu ska broms slangar och rör fixas.

Dessutom fick jag låna två fälgar av Ronnie så snart står den på däcken (det var mycket länge sen).

Så här blev det bakifrån.



_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön jun 13, 2010 10:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Ser snyggt ut!
Kluriga fästen du har gjort, men varför inte bara svetsa dem i axeln i?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mån jun 14, 2010 8:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag är inte säker på att vinkeln på bakaxeln är rätt, kanske behövs kilar för att få kardan vinkeln bra. Har man svetsat fästena i axeln kommer stötdämparna att stå fel.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: mån jun 14, 2010 8:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Där hade du en bra poäng, tänkte inte på det...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Nästa
Sida 14 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018