Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

14 BFF
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: ons feb 13, 2008 3:49 pm    Rubrik: 14 BFF Svara med citat

Lite om byggnadet av en 14 BFF, det kommer inte gå fort att bygga den men jag tänkte uppdatera allteftersom det händer nåt

Som alla vet så är det ju en stark och bra axel, nackdelen som finns är att klumpen är stor och gör markfrigången sämre.

Vad kan man göra åt det då, jo man kan ju helt enkelt kapa bort en del av den



Svetsat dit en 10 mm plåt


såhär ser det ut från insidan, fräste ur lite ur plåten för att vara säker på att kronhjulet går fritt


det ska också bli skivor på axeln

_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons feb 13, 2008 10:29 pm    Rubrik: Svara med citat

F-n va cool,
så där skulle jag oxå vilja göra.

Värmde du huset innan du svetsade?
vad svetsade du med? MIG, MMA?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor feb 14, 2008 8:00 am    Rubrik: Svara med citat

Jo jag värmde det sen så ska man ju låta det svalna sakta

Skulle TIGa det men tog transformatorn i alla fall eftersom jag inte hade nån TIG hemma vid tillfället, sen gick jag på det lite med TIGen senare för att snygga till och vara säker på svetsen
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor feb 14, 2008 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

Snyggt ! Tänker du göra nån annan typ av förstärkning på axeln som kompensation för det bortkapade godset?

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor feb 14, 2008 11:08 am    Rubrik: Svara med citat

Det blir en axle truss av fyrkantbalk 80x80x5 eller om det var 6 mm, som också blir en del av bakaxelupphägningen.

bilden visar ena änden av trussen som ska ansluta mot axelrören

_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor feb 14, 2008 12:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Det ser stabilt ut Twisted Evil

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor feb 14, 2008 2:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
som också blir en del av bakaxelupphägningen.


4 link?

P
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor feb 14, 2008 2:16 pm    Rubrik: Svara med citat

har inte bestämt mig 100% ännu
det blir nog antingen
en 4-link med de övre länkarna ersatta med en wishbone länk
eller
2 länkarmar och ett momentstag + nån typ av panhard stag

så blir det stora luftbälgar
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: mån feb 18, 2008 8:41 am    Rubrik: Svara med citat

Tack för projekttråden, det ser intressant ut.. Smile
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: tor feb 04, 2010 10:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått med 14 bultar'n optodsl Question
Och vilken typ av bromsskiva har du använt Question

anthone/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: sön feb 07, 2010 11:19 pm    Rubrik: Svara med citat

jadu, det händer inte så jäkla mycket här för tillfället tyvärr. Till största delen pga tidsbrist men också lite för att jag inte är 100 på hur jag ska gå vidare med bilen

Skivorna är framskivor från K20 årsmodell 77
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: mån feb 08, 2010 1:09 am    Rubrik: Svara med citat

Ok, vem säljer de skivorna till bäst pris? Tänkte bli klar med mina 14 bultare som ligger och skräpar i garaget.

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: mån feb 08, 2010 8:52 am    Rubrik: Svara med citat

Kolla med Norrlands custom tror dom tog 750:- för ett tag sen.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: mån feb 08, 2010 4:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte mina i USA i samband med annat, de var snuskigt billiga, typ $29 st eller om till och med var för paret
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: tis feb 09, 2010 10:52 am    Rubrik: Svara med citat

Bromsskivorna är ju ett mindre bekymmer, det största (eller snarare dyrare) är ju bromsoken om man vill ha mekanisk parkeringsbroms...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018