Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hydro assist.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: ons mar 05, 2008 4:49 pm    Rubrik: Hydro assist. Svara med citat

Här är en kort beskrivning av min uppgradering till hydro assist.

Jag köpte en hydraulcylinder med slangar och kopplingar från USA efter lite läsande på denna sida http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=55711.

Det blev en cylinder med 8" slag och 1,5" diameter. Det är lagom för att kunna svänga snabbt nog på väg. (jag kör som en biltjuv..)

Anthon var en bussig kompis och fixade två st oljekylare från SAAB 9,3t, och David var bussig och svetsade en förstärkning på styrsnäckans lock. (annars finns det risk att locket spricker)


Sen var det bara att kapa till några trekantiga fästöron, en rejäl M16 bult och en M12 i andra änden, som "svagaste länken" samt bussingar så det inte glappar.

Här är M12 sidan:


Här är M16 sidan:


Framifrån:


Jag var noga med att hydralcylindern skulle sitta mitt bakom tie-rod:en eftersom jag inte ville ha snedbelastningar på P-ändarna.

Tyvärr fick jag fel adapternippel till cylindern, så jag försökte kapa och svetsa dit den, det läckte (kalldraget material förmodligen med Zink i så det ska vara lättbearbetat).. Så nu har jag fått hjälp av David (igen) att fixa nya adapternipplar i svetsbart material. Så får vi hoppas att det blir tätt.

Annars så fungerar det kanon, eftersom jag gjorde allt glappfritt, och justerade styrsnäckan så går min bil lika fint som en japanare.. Smile
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders


Senast ändrad av sebban den tor jun 26, 2008 12:38 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
korvgubben
WW4WD member


Registreringsdatum: 25 februari 2005
Inlägg: 399
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons mar 05, 2008 8:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Coolt .....Riktigt häftigt men ...............Japanare. Shocked Laughing
_________________
XJ-88 Cammo. 7.5"RE: Liftkit 35 "Maxxis Mudzilla . 4.88 utv. !!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor mar 06, 2008 8:56 am    Rubrik: Svara med citat

Snyggt! Är också sugen på hydroassist.

Känns inte så kul att borra i styrsnäckan dock.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor mar 06, 2008 9:28 am    Rubrik: Svara med citat

det är inget större problem att borra i den
skulle den paja har jag nog nån över
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor mar 06, 2008 10:53 am    Rubrik: Svara med citat

Kom just på att jag ju faktiskt har en extra jag också. Får se om det blir nästa projekt efter rostlagningen.

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor mar 06, 2008 12:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vill inte vara en gnäll gubbe, men blir det bra med hydro assist utan att ha X-over styrning?

säg att du står med vänster hjulet på en stor sten och höger hjulet i ett hål. Då kommer hjulen att vrida sig pga av vinkeln på styr armen, men efter som du inte har vridit på ratten kommer inte cylindern att röra på sig. Blir det inte en ruskig brytning nån stans?

Bara en ide.......

P
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: tor mar 06, 2008 6:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Jag vill inte vara en gnäll gubbe, men blir det bra med hydro assist utan att ha X-over styrning?

säg att du står med vänster hjulet på en stor sten och höger hjulet i ett hål. Då kommer hjulen att vrida sig pga av vinkeln på styr armen, men efter som du inte har vridit på ratten kommer inte cylindern att röra på sig. Blir det inte en ruskig brytning nån stans?

Bara en ide.......

P


Ja, jag har också funderat lite på det, jag har ju bumpsteer när jag bromsar, så nånting rör sig, jag vet inte hur cylindern tillåts att röra sig om ratten är still...

Men för att citera en annan kille; Nu kan jag ju styra ifrån hålet.. Laughing Laughing Laughing
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: tor mar 06, 2008 6:48 pm    Rubrik: Svara med citat

ankarback skrev:
Snyggt! Är också sugen på hydroassist.

Känns inte så kul att borra i styrsnäckan dock.

/Johan


Jag hade en extra snäcka liggandes, och skulle det skita sig med locket så kan man alltid svarva ett nytt. Locket upptill ska inte vara några problem.
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: fre mar 07, 2008 10:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Sebban. Glöm inte att förlängs servo-oljebehållarens "hals" med en orginal kylarslang från cheva. Annars riskerar du oljeslabb när du har så stor volym pga din nya shiny cooler Cool

anyhon/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: mån mar 10, 2008 5:30 pm    Rubrik: Svara med citat

AnthonE skrev:
Sebban. Glöm inte att förlängs servo-oljebehållarens "hals" med en orginal kylarslang från cheva. Annars riskerar du oljeslabb när du har så stor volym pga din nya shiny cooler Cool

anyhon/FS


Smile Glömde skriva det... Det är fixat efter MYCKET meck. Fick ta bort allt dvs AC pump och servo pump, där framme för att få dit slangen tillräckligt för att den inte skulle glida av.
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: ons apr 15, 2009 10:22 am    Rubrik: Svara med citat

Lånar tråden lite...

Jag har också börjat klura på detta, men har lite funderingar, över hur man får rätt "utväxling" på hydraul-kolven.
cm/liter kan man ju räkna ut om man vet kolvens och stångens dimensioner
(blir ju dock lite olika in och ut Rolling Eyes )

Är det någon som vet vilket flöde (liter/rattvarv) som styrsnäckan ger när man kopplar det så här?

För jag antar att man vill ha ungefär samma "utväxling" både mekaniskt o hydrauliskt, för att inte få en massa onödiga brytningar i lederna.

Eller blir det ett konstant flöde ur snäckan oavsett hur mycket rattutslag?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor apr 16, 2009 8:38 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag tänkt efter lite så jag kan svara mig själv Wink
Jag tänkte mig styrsnäckan som en orbitrol, men det stämmer ju inte inser jag efter att ha kollat på sprängskisser.

Vad jag kan komma fram till är att det är ett konstant tryck ur respektive port vid rattutslag,
så det spelar ju inte så stor roll om "utväxlingen" matchar.
Det är ju som namnet antyder bara ett hjälpservo.

Sebban:
Hur grov stång hade din kolv,
och märker du någon större skillnad när du svänger höger eller vänster?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sebban



Registreringsdatum: 24 september 2004
Inlägg: 434
Ort: Outside HBG, Skåne

InläggPostat: lör apr 18, 2009 10:17 am    Rubrik: Svara med citat

jag har 1,5" kolv (brukar vara 2") för jag vill ha lite snabbare respons eftersom jag kör på vägen. 2" blir lite segt.
Jag märker ingen skillnad på höger/vänster, det som märks är om jag kör på tomgång så går det lite segt (blir motstånd från kolven så du kan inte ratta så fort som du vill), gasar man så är det bara att ratta på... Smile

Jag är mkt nöjd. Det är inte så starkt att jag drar sönder grejer, ibland så kan orkar den inte svänga heller, men det är om jag typ är fastkilad. Och detta tycker jag är bra, för annars drar man sönder nåt eller kränger av däcken... Smile
_________________
Blazer -73, 350, 700r4, 208, D60/14BFF 2xlocked, 8"lift, 44" Boggers, 8274
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: ons okt 28, 2009 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Kommer du ihåg vad du använde för dimension på slangar o kopplingar?
Kolven jag har tänkt köpa har 3/8" anslutningar, men det känns lite onödigt grovt,
så jag funderar på att gå ned till 1/4" med adaptrar.

Har du förresten gjort något med pumpen för att öka tryck eller flöde?
Eller funkar det hyffsat ändå när man har 1,5" kolv?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10


Senast ändrad av Grottulf den ons aug 24, 2011 10:51 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: ons okt 28, 2009 3:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Såg nu att de brukar köra med 1/4" på andra sidan pölen, så då borde det ju funka för mig med Wink

Men jag är ändå nyfiken på om du gjort något med pumpen?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018