Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

bigblock renovering
Gć till sida Föregćende  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:55 pm    Rubrik: Svara med citat

NÀ, dana60 Àr en onödigt tung axel pÄ en muskelbil.
Den slukar ju mer effekt ocksÄ.

Endel mopar bilar hade det dock, men jag tror det bara var de allra vÀrsta, typ hemi, 440 sixpack och sÄdana.

Men den Àr inte sÄ populÀrt att eftermontera, dÄ vÀljer de flesta ford 9" istÀllet, den Àr mer lÀttdriven och det finns mer delar att vÀlja pÄ.

Passagerarbils varianten av GM 12-bult Àr dock mer Àn tillrÀckligt.
Speciellt med starkare drivaxlar som jag har.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn jun 30, 2008 12:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Fasen vad allt ska krÄngla.

Ena toppen hittade dom sprickar i nÀr de frÀste ventilsÀtena, men jag hittade ett par andra toppar, sÄ det gick bra.

Och nu i söndags hittade jag en spricka i ett lopp pÄ mitt nyborrade block Evil or Very Mad

NÄn som har ett 454-block till övers?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tuffe



Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 74

InläggPostat: mćn jun 30, 2008 6:31 pm    Rubrik: Svara med citat

bytte till mig en nova 65 för ett antal Är sedan,det satt en borrad 327 i, dÀr jag tappade kompet mellan tvÄ cylindrar.vid inspektion sÄ hade topplockspackningen gÄtt mellan cylindrarna,vilket innebar att godset i blocket OCH toppen hade smÀlt bort heller vad man nu skall uttrycka sig.vid nÀrmare pÄtryckningar pÄ förra Àgaren sÄ kröp det fram att han hade satt din den gamla topplockspackningen vid ihopsÀttandet. dÄ var man inte sÄ jÀvla glad.det vart ej jÀvligt tidsödande jobb att leta upp ett 327 block borra det och plocka över allting,+ toppen,fick ihop det till slut men lite pÄfrestande var det.den novan Àr den som Àr pÄ framsidan pÄ nya wheels nu i ny skepnad,dÄ nÀr jag hade den sÄ var den gul med rött bakparti men det var ca 91-92 kom jag fram till efter mycket funderande tiden gÄr eller? kul i alla fall att se att den Àr i farten igen.man har ju haft lite koll pÄ den ibland genom bilregistet,ha det bra och hoppas att du hittar pÄ dom delar du söker,det finns hopp fast det kan jÀvlas ibland.
_________________
Blazer -74, Caprice HGV -88, chevrolet impala -64 . + bruksbilar
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis jul 01, 2008 9:38 am    Rubrik: Svara med citat

Å tusan, jag fĂ„r ta och kolla upp det numret nĂ€r jag kommer hem.

Jo, det verkar vara nÄgot liknande som hÀnt pÄ min, fast deck-ytan hade klarat sig rÀtt bra.

Det skulle gÄ att fixa genom att fodra en cylinder och topp-decka.
Men det Àr tydligen risk att intill-liggande cylindrar blir lite ovala vid ipressningen av foder, sÄ man bör borra dem efterÄt.
Och mitt block var ju redan nyborrat....

Men jag hittade ett block idag, ett 4-bultat som redan Àr borrat 030
SÄ det verkar lösa sig Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tuffe



Registreringsdatum: 10 januari 2007
Inlägg: 74

InläggPostat: fre jul 04, 2008 7:04 pm    Rubrik: Svara med citat

allt löser sig lite tur
_________________
Blazer -74, Caprice HGV -88, chevrolet impala -64 . + bruksbilar
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis nov 04, 2008 4:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kanske skulle ta och uppdatera denna trÄden ocksÄ.
DessvÀrre finns det inte sÄ mycket att skriva.
Jag har Àgnat större delen av sommaren till att vÀnta pÄ grejer och provmontera skiten.

I september hade jag allt hemma, men dÄ var det ÀndÄ för sent tyckte jag att stressa ihop bilen för att bara hinna köra nÄgra veckor.

SÄ nu vÀntar jag bara pÄ att fÄ lite inspiration igen.
VÄren kÀnns vÀldigt avlÀgsen Rolling Eyes

Jag har dessvÀrre inte tagit sÄ mycket bilder, men jag hittade dessa pÄ förbrÀnningsrummen.

SÄ hÀr sÄg de ut efter att de bearbetats för större ventiler


HÀr har jag gett dem en omgÄng med slipmaskin.

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor jun 09, 2011 10:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag Àntligen fÄtt tummen ur o ska fortsÀtta med detta motor-bygget.
Det kom ju ett K30-bygge i vÀgen Rolling Eyes

Första punkten pÄ programmet nu var att kolla frigÄngen mellan ventilerna o kolvarna.
Jag har tidigare mÀtt upp hur högt kolvarna hamnade vid TDC (top dead center) de lÄg i snitt ganska noll-deckat dvs i kant med blocket.
Jag monterade ventiler o vippor vid den kolven som var högst (0.002" over deck-ytan).
Fast jag vet inte om det spelade sÄ stor roll för det kan nog skilja mer Àn sÄ mellan hur djupt ventilerna hamnade i topperna...
Egentligen ska man ha ett par mekaniska lyftare nÀr man gör detta, för att hydrauliska lyftare kan blöda ur och inte lyfta fullt nÀr man drar runt motorn utan oljetryck.

Men jag tog o monterade nÄgra riktiga klena fjÀdrar istÀllet för ventilfjÀdrarna sÄ det ska nog funka ÀndÄ...



Och det var ju en himla tur att jag kollade detta:



Det var bara ca 0,5mm frigÄng för insugsventilen vid pilen.

SÄ det blev till att plocka ur alla kolvarna igen, för jag vet inte vilken gÄng i ordningen Confused
och plocka fram slipmaskinen...
Först började jag plocka bort ringar o stakar för att lÀttare tvÀtta kolvarna igen efter slipning, men sÄ klantade jag mig och detta hÀnde Sad



SÄ det var bara att bestÀlla ett komplett nytt kit med kolvringar... Evil or Very Mad
det gick att köpa enstaka, men det kostade som ett halvt nytt kit,
sÄ jag tyckte det var lika bra att ta ett helt kit ÀndÄ...

Till resten avv kolvarna fick jag en bÀttre idé.
Jag stoppade in dem med staken o allt i en plastpÄse, och tejade sÄ det blev tÀtt ovanför kolvringarna Very Happy



HÀr syns det hur det blev efter jag slipat, vikt skillnaden blev bara ca 0,5g om nÄgon undrar, sÄ jag behöver iaf inte balansera om veven Wink
En kolv med stake vÀger drygt 1,5kg Rolling Eyes

Ytterligare en sak jag upptÀckte nÀr jag höll pÄ med vipporna var att de hamnar sÄ högt upp sÄ pinnbultarna jag köpte rÀcker inte till, jag fick bara ca 9mm gÀnga för muttern.
SÄ nu har jag bestÀllt nya pinnbultar ocksÄ...

Det Àr inte bara för att vipporna Àr stora, utan de Àr lite speciella i geometrin.
De Àr byggda sÄ att man ska justera dem till att vid halva lyftet ska
Vippans fram-del" vara vinkelrÀt mot ventilskaftet och vippens "bakdel" vnkelrÀt mot stötstÄngen.
Hos vanliga vippor ska "fram-delen" vara ungefÀr vinkelrÀt mot ventilskaftet vid fullt lyft.
För att fÄ till detta sÄ mÄste man anvÀnda stötstÀnger som gör att vippan hamnar högre upp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mid-lift

Inte för att jag tror att detta gör sÄ stor skillnad,
men jag tyckte det verkade som en bra idé Rolling Eyes

DessvÀrre kommer jag inte att fÄ plats med M/T ventilkÄporna som jag hade planerat att anvÀnda Crying or Very sad
SÄ jag börjar Ängra lite att jag inte valde stÄl-rullvippor av mer konventionell design istÀllet...
Men jag har ingen större lust att byta nu, för dÄ har jag köpt dyra custom-stötstÀnger i onödan...Rolling Eyes


(Inte mina men likadana)

NÀsta steg Àr att slipa ur ett förbrÀnningsrum en aning, för dÄ jag mÀtte upp dem sÄ var det ett som var markant mindre Àn de andra
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn aug 22, 2011 11:50 am    Rubrik: Svara med citat

HÀr gÄr det inte sÀrskilt fort... Sad

De retainers jag fick passade inte mot ventilfjÀdrarna, sÄ jag fick skaffa nya.

Och rotator-eliminatorerna hade för litet hÄl i mitten, sÄ de gick inte över ventilstyrningarna...
Dessutom Àr de hÀrdade sÄ jag orkade inte borra i dem... Evil or Very Mad
Men en polare ska hjÀlpa mig med det i morrn förhoppningsvis

(Det sitter rotatorer original under ventilsfjÀdrarna till avgaset, för att ventilen inte ska hamna pÄ samma stÀlle hela tiden.
Vilket Àr bra för slitage o vÀrmeavledning.
Men med hÄrdare ventilfjÀdrar ska man ersÀtta dem med tjocka brickor (eliminatorer) annars kan de pajja av trycket)
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis okt 04, 2011 8:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kanske Àr dags för en liten uppdatering:



Med rÀtt retainers och uppsvarvade eliminatorer fick jag till slut ihop topparna.

Eftersom det besÀmt sig för att jÀvlas sÄ fortsatte det ju givetsvis med det ocksÄ...
De lÀngre vipparmspinnbultarna jag hade köpt hade rÀtt lÀngd,
men dessvÀrre var gÀngorna inte tillrÀckligt lÄnga istÀllet sÄ muttrarna bottnade pÄ dem istÀllet.
SÄ jag fick borra bort ca 1mm av gÀngorna lÀngst ner i muttrarna Rolling Eyes

Jag kan tillÀgga att det inte fanns nÄgot alternativ dÀremellan, iaf inte i ARP:s sortiment...

Jag har ocksÄ hittat ett par ventilkÄpor som passar...
...eller nÀstan iaf... Rolling Eyes



En vippa pÄ varje topp fick slipas i ena hörnet ner för att fÄ frigÄng mot kÄpan.

F-n va mycket arbete jag skulle ha sparat med stÄlvippor istÀllet Embarassed

Efter de hÀr bilderna har jag ocksÄ lagt pÄ insuget, och lÀrt mig att gummipackning Àr rent skit att ha mellan blocket o insuget.
NÀr den pÄ tredje försöket fortfarande klÀmdes ut nÀr jag drog till det sÄ bytte jag till gammal hederlig kork-packning dÀr.
Gamla motorer ska inte ha sÄna nymoderniteter som gummi Wink

NÀr jag skulle montera trÄget efter lackering (ja ni lÀste rÀtt, jag kan ibland lÀgga ner lite energi för att göra det snyggt Wink ),
sÄ drog jag av tvÄ bult i blocket Embarassed och det med fingerkraft knappt.
De hade antagligen varit rejÀlt vÄldsdragna tidigare, och jag tÀnkte snÄla och ÄteranvÀnda de gamla.

Jag Àr nu övertygad av att Murphy var en ren optimist.
Att allt som kan jÀvlas jÀvlas Àr ju en underdrift.
Även allt som inte kan jĂ€vlas gör ju det ocksĂ„ Wink

Inte f-n orkar man plocka ur allt för det, sÄ det fick bli lite maskering för att hÄlla motorn skyddad frÄn spÄn.



Jag försökte dra ur dem med et vÀnsterborr, men det gick inge vidare,
sÄ jag fick borra upp det för att fÄ in en insatsgÀnga.

Det ena hÄlet blev dessvÀrre dÄligt centrerat i bulten sÄ dÀr blev jag tvungen att borra med ett för stort borr för att fÄ det centrerat igen.
Men dÄ stÀllde Robban upp o byggde en specialare genom att gÀnga en 5/16 gÀnga inuti en M12 gÀngstÄng Very Happy





NÀsta steg var till att snygga till den vÀnstra headersen lite.
Jag har inte haft rÀtt motorfÀsten o motorkuddar för bigblock, sÄ det var tidigare problem med frigÄngen mot styrsnÀckan.

Det tyckte tidigare Àgaren var en bra idé att ÄtgÀrda med storslÀggan sÄ det var inte helt vackra och begrÀnsade nog flödet en del.



Jag kom fram till att det enklaste sÀttet nog var att kapa ur dem o lÀgga i ny plÄt.





Jag tog det försiktigt för att slippa genombrÀnning, sÄ jag tror inte att det ska inverka mÀrkbart pÄ flödet.

NÀsta steg blir att fixa till kollektorn, för den hade fÄtt samma behandling



För att fÄ frigÄng mot detta bonn-smide till vÀxel-arm



SÄ det ska ocksÄ fixas senare...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: lör mar 24, 2012 11:55 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har det Àntligen hÀnt lite saker....

Jag var ivÀg till Halvarsson-racing i Torsby igÄr och bromsade motorn Very Happy



Och hÀr Àr resultatet:




511lbft (693Nm) vid 3700rpm
och 483hp vid 5400rpm

Det hÀr tror jag kommer bli en riktigt bra gat-motor Cool
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: fre mar 30, 2012 3:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Det verkar ju vara tillrÀckligt Twisted Evil

synd att loggen börjar pÄ 2500 rpm , eller var det en till sida ?

Vridet vid ex 1800 lÀt ju vara skapligt ÀndÄ för lugnÄka
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: lör mar 31, 2012 11:11 am    Rubrik: Svara med citat

Vi började bromsningen vid 2500.
Siffrorna dÀrunder Àr inte sÄ intressanta.
DÄ jag har ett stallvarv pÄ strax under 2500rpm, sÄ ser den aldrig nÄgon vÀrre belastning pÄ lÀgre varv.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida Föregćende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018