Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE

Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Cummins-funderingar
Gć till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> General/allmĂ€nt
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
_chevrolet_

Registreringsdatum: 16 mars 2006

InläggPostat: fre jul 25, 2008 9:00 pm    Rubrik: Cummins-funderingar Svara med citat

ja ni lÀste rÀtt.. jag funderar pÄ en omanlig rak sexa istÀllet...
hehe..
jag blir bara sÄ lack pÄ moderna lösningar sÄ jag spyr snart..
jag drömmer om stela framaxlar, mekaniska inspr. pumpar, inredning som andas 80-tal med skjutreglage, fusktrÀ och helsoffa hela nÀtterna.. och mardrömmarna handlar om common rail, Canbus, digitala signaler, aluminiumtoppar, trÄnga motorrum osv..

jag har bestÀmt mig att sÀtta ut GMC:n pÄ blocket till hösten och införskaffa en 87-93 dodge cummins. (en W200 eller W300)
jag börjar Àven fundera pÄ enkelhytt/enkelhjul igen för att kunna köra lite i skogen.

eftersom dessa inte finns i fint skick i sverige sÄ blir det vÀl till att importera igen, jag vill ha en lÄgmilare med frÀsch inredning och (mycket)fungerande utrustning.

men hur Àr dodgen utrustningsmÀssigt? mina absoluta krav Àr AC, elhissar och cruise, det mÄste finnas, sen Àr ABS-broms ett stort plus (ja ja det Àr inte för avancerat för mig)
hur Àr ljudisoleringen, bÀttre eller sÀmre Àn cheva av samma Är?
vad sitter det för lÄdor makom cummins, 4steg+ lockup?
Àr dom hÄllbara? har för mig att dodge-automater har dÄligt rykte.
fördelningslÄdor?? Àr det konstant 4wd eller 2w/4w?
Àr det dana-axlar? lÀtt att fÄ tag i locker?
WW4WD member

Registreringsdatum: 18 februari 2004

InläggPostat: lör jul 26, 2008 1:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Cumminsdieseln Àr grym trots att det Àr en 6:a Very Happy Skulle ocksÄ vilja ha en sÄn dodge men dom Àr ju alltid C-reggade sÄ jag fÄr inte köra dom Sad

Utrustning Àr vÀl ungefÀr samma som en cheva frÄn samma Är. Köper man bilen frÄn nÄgon varmare stat har den ju troligtvis AC, sen om den fungerar Àr ju en annan sak.

Största nackdelen med Àldre Dodge Àr vÀxellÄdorna. Den manuella Àr en 5vxl Getrag-lÄda som anses vara riktigt opÄlitlig. Runt -93 bytte dom till NV4500 som Àr mycket bÀttre.

Automaterna Àr 3 vÀxlade TF727-lÄdor. I stort sett odödliga men dom har ingen övervÀxel och ingen lock-up.

Kolla annars den hÀr sidan http://dodgeram.org/ för mer info. DÀr finns allt man vill veta om Dodge, bÄde bensin och diesel.

/Johan
_chevrolet_

InläggPostat: lör jul 26, 2008 5:10 pm    Rubrik: Svara med citat

ankarback skrev:
Cumminsdieseln Àr grym trots att det Àr en 6:a Very Happy Skulle ocksÄ vilja ha en sÄn dodge men dom Àr ju alltid C-reggade sÄ jag fÄr inte köra dom Sad

och jag vill inte ha nÄt annat Àn C-reg för det blir för dyrt att Àga.. Wink

ankarback skrev:

Utrustning Àr vÀl ungefÀr samma som en cheva frÄn samma Är. Köper man bilen frÄn nÄgon varmare stat har den ju troligtvis AC, sen om den fungerar Àr ju en annan sak.

ja jag har sett att de flesta verkar ha AC, om det inte funkar Àr ju bagatellsaker för mig, men huvudsaken Àr ju att det inte fattas för mycket delar dÄ blir det sÄ dyrt. men jag ska sikta in mig pÄ en bil i den mer vÀlskötta klassen (max 5 Àgare)/ 25.000mil) sÄ dÄ Àr det nog iordning.

ankarback skrev:

Största nackdelen med Àldre Dodge Àr vÀxellÄdorna. Den manuella Àr en 5vxl Getrag-lÄda som anses vara riktigt opÄlitlig. Runt -93 bytte dom till NV4500 som Àr mycket bÀttre.

Automaterna Àr 3 vÀxlade TF727-lÄdor. I stort sett odödliga men dom har ingen övervÀxel och ingen lock-up.

Kolla annars den hÀr sidan http://dodgeram.org/ för mer info. DÀr finns allt man vill veta om Dodge, bÄde bensin och diesel.

/Johan

TF727 bakom cummins??????? den hÄller ju knappt för en 360 bensinare...
menar du att det verkligen Àr den lÄdan i 87-93 cumminspickisar???
kasst att inte ha lockup heller.. men jag vill ju inte ha manuell det Àr ju töntigt, men man kanske blir tvungen ÀndÄ för amerikanare har aldrig byggt speciellt hÄllbara automater har jag fÄtt erfara.
lite synn att inte GM har cumminsmotorn, tillsammans med en TH400/Np205 lÄda!
vad Àr TF904 för en lÄda dÄ??
tack för lÀnken ska in och kika dÀr
WW4WD member

InläggPostat: lör jul 26, 2008 10:21 pm    Rubrik: Svara med citat

TF727 Àr en riktigt stark lÄda vad jag vet. Motsvarar chevas TH400.

TF904 motsvarar TH350 men har inget bra rykte. Har sjÀlv haft en sÄn som pajade.

Varför inte köpa en tidig Dodge av senare generation 94-97? Dom har inte heller nÄgon elektronik till motorn, mer effekt och bÀttre lÄdor.
DÄ fÄr du Àven 4stegs automat och lock-up eller NV4500 manuell.

Sen Àr det skruvfjÀdrar fram sÄ det blir bÀttre komfort.

/Johan
_chevrolet_

InläggPostat: sön jul 27, 2008 12:00 am    Rubrik: Svara med citat

nÀ den karossen Àr ful, jag har fastnat mer för det kantiga 80-talsstuket efter att ha haft en massa olika.. dessutom gillar jag stela framaxlar och bladfjÀdrar, tyckte inte det var nÄt fel med det pÄ min K10, och det Àr framförallt lite rejÀlare utan ett dussintals bussningar, och drivknutar.
jag har renoverat en Tf727-82:a 2 gÄnger pÄ raken, de va en kompis som har en Van med 360 och första gÄngen sÄ börnade han sÄ det brÀnde upp ett lamellpaket, det mesta inuti lÄdan var blÄanlöpt, och andra gÄngen sÄ sprack hela huset isÀr, bakre frihjulet hade skurit och slog sönder det mesta av aluminiumet i 100km/h.. dÄ fick jag den uppfattningen.. visst han var riktigt extrem pÄ att misshandla grejerna, men jag Àr vÀl inte sÄ mÄnga snÀpp under.. man kan ju ha turen att hitta en 87-93 dÀr nÄn redan bytt lÄdan till en nyare, det vore ju drömmen.. men dÄ fÄr jag nog rÀkna med att vÀnta ett tag.
sen sÄ lÀste jag Àven att 1:a generationen har bosch VE rotorpump och det Àr ju samma som jag har i volvon och den kan jag utantill, vÀldigt enkel att skruva upp ocksÄ..
senare modeller har radpump.
WW4WD member

InläggPostat: sön jul 27, 2008 7:43 pm    Rubrik: Svara med citat

HÄller med om att dom tidiga bilarna Àr snyggare. Alla dodge 4wd 3/4-tons och uppÄt Àven 94 och famÄt har stel framaxel sÄ man slipper knutar och elÀnden.

Alla diesel 4wd har en Dana 60 fram och 70 bak sÄ det Àr rejÀla grejor Àven pÄ dom nyare bilarna.

/Johan
_chevrolet_

InläggPostat: sön jul 27, 2008 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

ja dÄ finns det ju Àven detroitlocker ocksÄ..

en stel framaxel Àr ju sÄ mycket robustare i alla avseenden, dessutom sliter det inte dÀck sÄ förbaskat som IFS gör, det Àr ju liksom inte mycket man kan justera... (och inte mycket som kan bli feljusterat)
jag har helt klart fastnat för de Àldre karosserna, vare sig det gÀller GM eller dodge, jag lÀste lite mer pÄ sidan dÀr och motorn utan intercooler fram till 91 har bÀttre spridare och gÄr att stÀlla upp mer pÄ pumpen, de nyare svarar inte pÄ uppstÀllning sÄ man mÄste ha andra spridare, och en intercooler Àr ju inte svÄrt att fÄ dit sÄ det fÄr nog bli en sen 80-tal.
sen sÄ Àr ju helt klart vÀxellÄdan det som suger hÄrt..
manuell köper jag bara inte, sÄ det fÄr vÀl bli en 727.. men jag vet att dom finns med lockup ocksÄ för nÀr jag skulle bestÀlla delar till den jag renoverade sÄ fanns det olika packboxsatser med/utan LU, sÄ förhoppningsvis har dom vÀl orkat fÄ dit LU pÄ en sen 80 talare kan man hoppas., och dÄ Àr det bara övervÀxelproblemet kvar och det fÄr vÀl lösas med större hjul helt enkelt, 35:or bör ju bli lagom.
nÄja.. jag börjar redan fÄ bilder i huvet av en fin brun/vinröd/mörkgrön enkelhytt med begie eller röd inredning med fusktrÀ som andas 80-tal, feta hjul, kromade stacks, massa lampor och en pÄstÀlld morrande cummins.. mums!!

Registreringsdatum: 05 juni 2006

InläggPostat: sön jul 27, 2008 10:51 pm    Rubrik: Svara med citat

massa lampor Àr sÄÄÄÄÄ osnyggt Rolling Eyes
Zeitler

Registreringsdatum: 18 maj 2004

InläggPostat: mćn jul 28, 2008 5:49 pm    Rubrik: Svara med citat

_chevrolet_ skrev:

...........
sen sÄ lÀste jag Àven att 1:a generationen har bosch VE rotorpump och det Àr ju samma som jag har i volvon och den kan jag utantill, vÀldigt enkel att skruva upp ocksÄ..

har hört att radpump Àr att föredra nÀr det gÀller dieslar ???
_chevrolet_

InläggPostat: mćn jul 28, 2008 9:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Zeitler skrev:
_chevrolet_ skrev:

...........

har hört att radpump Àr att föredra nÀr det gÀller dieslar ???

ja de Àr lite hÄllbarare det stÀmmer, gÄr Àven köra pÄ en massa olika trögflytande/dÄligt smörjande brÀnslen ocksÄ.
men jag Àr sÄ bekant med Bosch VE sÄ jag föredrar den ÀndÄ..
i volvon har den snurrrat med i 50.000mil med mycket fuldiesel och möjligtvis har den börjat lÀcka mer internt dÄ den inte lÀgger lika tjocka rökmoln som nÀr jag köpte den och den bara hade gÄtt 35K.
kan ju vart kompressionen som har blivit sÀmmre iofs...
men hur som helst sÄ stÀmmer det att radpumpar Àr att föredra, dock klarar dom inte lika höga varvtal som rotorpumpar. dom "hÀnger inte med" helt enkelt, typ som brytarspetsar VS brytarlöst

Registreringsdatum: 11 mars 2006

InläggPostat: ons jul 30, 2008 12:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag fyller i lite med vad jag vet om 89-93 cummins dodge.

Automat lÄdan bygger pÄ 727:an, men Àr anpassad för motorn.
-89 till -91,5 var den trevÀxlad.
-91,5 till -93 var den fyrvÀxlad och hette A518
( De gjorde Àndringen mitt i modellÄret)
Ingen av lÄdorna har lock-up, troligtvis för att spara lamellerna.
(Jag Àr inte helt sÀker pÄ beteckningarna pÄ lÄdorna, jag hittar inte lÀnken till den tech-sidan nu)
Jag tror en stor del av dess dÄliga rykte beror pÄ att folk förvÀntar sig att den ska hÄlla nÀr de plockar ut tre-dubbla effekten ur motorn.

91,5 och nyare har dessutom intercooler.

FördelningslÄdan Àr alltid np205
Framaxeln Àr alltid dana60, förutom ett undantag som jag kommer till senare.
Bakaxeln Àr dana70 med aut och dana80 med man. lÄda
Det enda som skiljer W250 frÄn W350 nÀr det sitter cummins i, Àr att ramen Àr grövre pÄ W350

89-91:an skulle jag undvika, för utvÀxlingen blir vÀldigt lÄg utan övervÀxel.
För att kompensera lite för detta hade de lite högre utvÀxling i axlarna.
Men denna utvÀxling fick inte plats i original dana60-klumpen, sÄ pÄ dessa sitter det en dana61 framaxel, som Àr vÀldigt ovanlig, och svÄr att hitta delar till.

Som referens kan jag sÀga att min som har övervÀxel och 3,54:1 i utvÀxling har en toppfart pÄ 150km/h vid 2500rpm

Men som du sÀger sÄ ska det sitta bÀttre spridare pÄ 89:orna, och dessutom mindre turbin-hus, som ger bÀttre gas-svar.
Men dÄ tycker jag det Àr vÀrt att byta spridare om man vill ha lite mer krÀm

Vad gÀller utrustning vet jag inte vad som Àr standard, men jag har all den utrustningen som du rÀknar upp, men jag tror bara att det Àr ABS bak av nÄgon anledning?

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10

Senast ändrad av Grottulf den lör feb 22, 2014 10:31 am, ändrad totalt 3 gćnger
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member

InläggPostat: ons jul 30, 2008 8:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att lÀra sig nÄt nytt, har alltid trott att det var 727-lÄdor i dodge-pickisarna.

Chevrolet hade ocksÄ bara ABS bak i början pÄ sina pickisar. Antagligen Àr det för att bakhjulen inte skall lÄsa sÄ det sladdar.

/Johan
_chevrolet_

InläggPostat: ons jul 30, 2008 9:32 pm    Rubrik: Svara med citat

ah nice! dÄ ska man ju satsa pÄ 90-93 dÄ om man vill fÄ ner förbrukningen lite. som du sÀger sÄ kan man ju alltid byta spridarna, det Àr ju ÀndÄ en slitgrej..
och dÄ har dom ju Àven redan intercooler.
men har alla 87-89 den knepiga utvÀxlingen och framaxeln eller Àr det bara 89?
finns det automatiska frihjulsnav till dana 60 framaxlarna dÄ?
detta med bakhjuls-ABS (RWAL) Àr ju en kÀck grej dÀr dom tÀnkt att det inte ska lÄsa nÀr flaket Àr tomt, vilket det till 80% av min körning Àr..
men jag hade föredragit att det vore tvÀrtom, dvs enbart fram, för det Àr sÄ gött att kunna styra och bromsa samtidigt Ä slippa pumpbromsa nÀr det slÀpper fram, jag tycker det Àr skitotrevligt att fÄ framhjulsslÀpp dÀrför vÀgrar jag köra FWD, en sladd Àr inte hela vÀrlden, man hinner oftast rÀta upp den och det kommer inte sÄ plötsligt som ett framhjulsslÀpp, oftast kÀnner man att det vill sladda lite sÄ kan man sÀnka farten.
men om det sitter RWAL pÄ den sÄ Àr det inte stora jobbet att bygga om till riktig ABS. dÄ finns ju givarna fÀrdigmonterade, bara byta pumpen och styrboxen Ä dra om lite bromsrör.

Registreringsdatum: 11 mars 2006

InläggPostat: tor jul 31, 2008 11:40 am    Rubrik: Svara med citat

Dodge började inte med Cummins förrÀns -89, och jag tror dana61 bara satt pÄ diesel-pickuper. (bensinarna behövde nog inte sÄ hög utvÀxling)

Vad gÀller automatiska frihjulsnav till dana60, sÄ fanns bara manuella.
89 var de dock externa sk Solectro-hubs, och de sticker ut onödigt mycket och sak tydligen vara lite klenare

De nyare pickuperna dÀremot (-94 o framÄt) har vacuumstyrd ur/i-koppling av ena drivaxeln, och inkapslade hjul-lager som kostar skjortan att byta.

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10

Senast ändrad av Grottulf den sön okt 02, 2011 11:57 am, ändrad totalt 1 gćng
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
_chevrolet_

InläggPostat: tor jul 31, 2008 12:29 pm    Rubrik: Svara med citat

jassÄ? jag hade helt för mig att den fanns mellan 87-93 i gamla karossen??

jo jag vet att det Àr mindre hÄllbart med aut. frihjulsnav men jag byter hellre naven vartannat Är Àn att masa mig ut ur bilen i snö och elÀnde nÀr man kört fast.. Wink
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> General/allmĂ€nt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet