Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Grottulfs K30
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Pictures Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 8:52 am    Rubrik: Grottulfs K30 Svara med citat

Jag hade inte tänkt skaffa något mer fordon på ett tag nu.
Men så dök det ju upp en K30 som var för billig för att motstå Very Happy



Om man ska vara petig så hette modellen inte K30 utan D30.
Men drivlinan verkade vara identisk, förutom fördelningslådan som var en NP208 tyvärr, vet inte om det är original eller om det kan vara bytt?




Den skulle tydligen ha varit med i Kuwait-kriget, och sedan pensionerats som gruv-ambulans i Hedemora.



Så här ser ett tattar-lass ut Rolling Eyes
Hemvägen började med 15mil snöstorm, så jag fick köra i 40km/h.
De sista 15 milen klarnade det upp, men det gick ändå inte köra fortare än 60 för då började den imitera en Rapala-wobbler Shocked

Jag kom hem kl 3 i morse ZZZ
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre okt 31, 2008 8:57 am    Rubrik: Svara med citat

Trevlig bil och för rätt pris, bara axlarna är väl värda 10-15k.

Tyvärr hade den 208 låda orginal.

Vad ska du göra med den?


Grattis.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

Den är inte reggad, så det blir nog en ren skogsbil av den.
Kanske fixar reggning till den senare.

Till att börja med måste jag fixa elen.
Den verkar inte ladda, och det verkar vara fel lite här och där.
Maskinellt verkar den vara väldigt fräsch dock.
Och plåten är hyfsad, lite rost finns det men inget allvarligt.

Sen blir det nog ett vanligt flak till den så får jag väl svetsa igen öppningen i hytten
Riktigt stora däck, och mycket skärmkapning, blir det nog sen Twisted Evil
Har lite funderingar på längre fjädrar också..

Men det får nog vänta ett tag, har lite för mycket att göra nu, dessvärre

Har du någon aning om varför de monterade 208 lådan på dessa?
Med tanke på vad grovt allt annat är, så låter det ju lite dumt.
Jag trodde ju förut att alla 30-modeller hade 205:an
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre okt 31, 2008 10:04 am    Rubrik: Svara med citat

Sitter det en th700 låda i?

Jag tror inte dGM stoppade i 205 så sent, Ronnies MIL K30 hade också 208 men th400 låda.

När det gäller höjning skulle jag köra på 52" flädrar fram och flipp bak billigt och bra. Byte av fördelningslåda till en 205 eller varför inte en doubler.

Ang elen, har du 24V med dubbla generatorer?

jag vet ett ställe på nätet som har schemor för den setupen. Wink

Jag är ruskigt avundsjuk.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 10:31 am    Rubrik: Svara med citat

Nä, ingen 700-låda.
Det sitter 6,2D och TH400
Bilen är en 83:a för övrigt (eller om det var -84, hmm?).

Ang. bladfjädrar, är 52" de som sitter bak på -88 o framåt?
Har du sett någon beskrivning på internet, om var man flyttar fästen, när man har längre fjädrar, eller är det provmontering som gäller.

Fördelningslådan kommer nog få sitta kvar tills den går sönder

Jo, Startmotorn är 24V, jag vore mycket tacksam för elschema Exclamation
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre okt 31, 2008 11:30 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Nä, ingen 700-låda.
Det sitter 6,2D och TH400
Bilen är en 83:a för övrigt (eller om det var -84, hmm?).


Citat:
1979 to 1985 GM NP205: 8 bolt "racetrack" bolt pattern:

During these years, the GM NP205 showed up behind Turbo 400 and SM465 Transmissions in 1 Ton trucks only.. 1/2 and 3/4 T trucks began to be supplied with the NP208 instead. SM465 units will still typically use the 10 spline input. Turbo 400 units have the stout 32 spline female input (in most cases the short 32 spl input, about 1.5-2.0" stickout) however still uses the 8 bolt "racetrack" bolt pattern.

1986 and Later GM NP205: 6 Bolt circular bolt pattern:
At this point GM updated the unit to use the same 6 bolt circular bolt pattern used on the NP208, and all subsequent GM full size 4x4 truck applications. All of them are the 32 spline female input, although those we have seen are the long (about 3.5" stickout) 32 spl input.


Detta var vad jag fann, så man kan ju undra varför det finns så många K30 med 208...


Citat:
Ang. bladfjädrar, är 52" de som sitter bak på -88 o framåt?


Det beror nog på vilken bil det är. På Blazer och Suburban k10 sitter det 52" bak.

Citat:
Har du sett någon beskrivning på internet, om var man flyttar fästen, när man har längre fjädrar, eller är det provmontering som gäller.


Inga konsighter med att flytta dom,´men jag flyttade fästena 4" bakåt men om jag skulle göra on´m det skulle jag nog flytta dom lite mindre för att få bättre vikel på shacklen.

Citat:
Fördelningslådan kommer nog få sitta kvar tills den går sönder


Bra ide, kolla efter en 205 som passar under tiden. Det är lite pyssel med kardaner mm.

Citat:
Jo, Startmotorn är 24V, jag vore mycket tacksam för elschema Exclamation


http://www.morlock-motors.de/index.php?car=47112

Har du manualen på militär varianten av K30, tror den ligger på Pirate4x4 annars kan jag maila den till dej om du vill.


[/quote]
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: fre okt 31, 2008 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

Vilket "åk" du har fått tag på Razz

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 12:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:

Citat:
Ang. bladfjädrar, är 52" de som sitter bak på -88 o framåt?

Det beror nog på vilken bil det är. På Blazer och Suburban k10 sitter det 52" bak.

Det har du nog rätt i, det känns som att de till 2500:an var ännu längre.
Hmm, det kanske vore nåt att sätta bak...

Citat:

Citat:
Har du sett någon beskrivning på internet, om var man flyttar fästen, när man har längre fjädrar, eller är det provmontering som gäller.


Inga konsighter med att flytta dom,´men jag flyttade fästena 4" bakåt men om jag skulle göra on´m det skulle jag nog flytta dom lite mindre för att få bättre vikel på shacklen.

Jo, det är väl bara att mäta. Det gäller väl bara att hålla koll på att man inte flyttar axeln för mycket i längs-led.
Men behövde du inte flytta de främre fästena?


Citat:

Citat:
Jo, Startmotorn är 24V, jag vore mycket tacksam för elschema Exclamation

http://www.morlock-motors.de/index.php?car=47112

Har du manualen på militär varianten av K30, tror den ligger på Pirate4x4 annars kan jag maila den till dej om du vill.


Morlock-schemana hade jag helt glömt, dessvärre var det riktigt dålig kvalité på dem.
Jag PM:ar min mail-adress


AnthonE skrev:
Vilket "åk" du har fått tag på Razz

anthonE/FS


Tackar! fordonsparken har inte känts riktigt komplett utan en K30 Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre okt 31, 2008 12:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jo, det är väl bara att mäta. Det gäller väl bara att hålla koll på att man inte flyttar axeln för mycket i längs-led.
Men behövde du inte flytta de främre fästena?


framdelen på 52" och 56" fjädrar är lika långa så framf'ästet behöver du inte röra. Har inte K30 56" fjädrar orginal bak?
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: fre okt 31, 2008 1:16 pm    Rubrik: Svara med citat

då var det dax för mig att skriva lite , efter lång tid "under isen"...

den där kan va diffad runtom !

M1028 heter den väl ? , har hört att de ska ha en Detroit Trutrac ? i fram & Detroit Locker i bak..


lustigt prata med en i telefon igår som nämnde en billig ambulans (det var Laine , Arrow Per vet vem det är) så det vart GrottUlfen som knep den

ang fördelningslådan ; militären kanske ville ha så få delar som möjligt
, det är väl Th400/Np208 i alla ?
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre okt 31, 2008 1:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att du hör av delj "Z", jo Leine har jag pratat med en hel del.
Trevlig kille, jag köpte min bakaxel av honom.

Ni som kör med Detroit, hur mycket påverkar den körningen och hur mycket låter den?

Om man inte kör offroad är Detroit ett bra val?

Jag förstår att den håller bra mm. men kanske skulle det vara bättre att ha en LSD diff om man kör på väg.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: fre okt 31, 2008 1:38 pm    Rubrik: Svara med citat

jo jag kör med Detroit iaf några gånger i veckan , funkar rätt bra ...visst är det lite oväsen ,man får se till att bromsa ner ordentligt innan 90 graders svängar så att den har kopplat ur helt ..annars låter det illa

sen är det ju det är med snö/is , det återstår att se för min del Shocked
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 1:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Diffad runt om! Shocked
Nu kan jag knappt hålla mig, måste hem o kolla.

Jag brydde mig inte om att kolla detta igår..
"Man ska inte skåda given häst i munnen" eller hur det var Wink

Jag hittade en del matnyttigt här förresten:
http://www.steelsoldiers.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=15514

Ambulansen verkade heta M1010
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: fre okt 31, 2008 1:51 pm    Rubrik: Svara med citat

http://www.steelsoldiers.com/CUCV%20Stats.htm

200A generator är jue bra att ha , 24V?

vikt 3360kg !! stackars släpkärra haha
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 31, 2008 2:18 pm    Rubrik: Svara med citat

He, he, jag tyckte väl att dodgen fick jobba hårt Laughing
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Pictures Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018