Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Projekt M1010
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: ons feb 02, 2011 2:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Det e inte højden det hänger på, det e viljan Wink och där kommer du nog längst Laughing

anthone/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor feb 03, 2011 11:09 am    Rubrik: Svara med citat

"If there's a will, there's a way" som dom brukar säga över there Mr. Green
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor feb 17, 2011 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag var ute i skogen o grillade hamburgare i helgen (grillsäsongen är 1jan till 31dec här Wink ).
Då tog en liten provtur på en sjö, men kul-leden inuti CV-knuten i främre kardan började ge med sig...så det blev en kort tur Sad

http://www.youtube.com/watch?v=0HvfW6ju0_8
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor jun 02, 2011 1:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag vad det "gnärkande" missljudet bakifrån har varit Shocked Shocked



Jag måste ha glömt att dra till hjulmuttrarna här Embarassed Embarassed

Så det fick bli att rycka av en trumma på denna oxå, för att byta hjulbultarna...



Är denna nav-muttern standard på 14-bultarna?


Sen fick det bli lite bonn-smide för att få tillbaka nav-muttern igen Rolling Eyes



Men jag tycker det var en himla dum konstruktion på denna muttern.
Man kan ju bara låsa den i intervaller om 60 grader Confused

Nu använde jag samma spec som när man drar en dana60 framaxel,
och då ska man ju släppa muttern 135-150 grader efter man dragit den med 40 ft.lbs (se min dodge projekt-tråd).
Men nu fick jag välja mellan att släppa den 110 eller 170 grader pga detta Confused
Det blev 110...


Jag hittade förresten en liten spricka där en drivaxel-bult ska sitta.
Men den borde väl inte kunna göra så mycket...






Sen har jag börjat förbereda med att skaffa lite delar för att bygga om till fast yoke till bak-kardan (SYE)...
Här är ett par NP241-lådor som jag köpt av Henke99 o Finnpower som jag ska använda till det:



och en fast yoke från en 2wd 400-låda.


Men mer om det senare (det kan nog dessvärre ta ett tag...)


Sen har 400-lådan börjat slira på 3:an Sad
Jag tänkte ta o renovera o eventuellt förstärka den,
men har inte tid med det nu så jag köpte en begagnad låda från Finnpower,
som jag ska slänga dit så länge.
Så kan jag renovera lådan i lugn o ro senare...


_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: sön jun 05, 2011 5:26 pm    Rubrik: Svara med citat

jo sådär ser muttern/låsningen ut på 14bff

kollade lite snabbt; man ska dra 50ft/lbs och sen släppa efter typ
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön jun 05, 2011 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Zeitler skrev:
jo sådär ser muttern/låsningen ut på 14bff

kollade lite snabbt; man ska dra 50ft/lbs och sen släppa efter typ


Ok, såg du hur mycket det rekomenderas att man släpper efter?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre jun 10, 2011 11:09 pm    Rubrik: Svara med citat

En polare tittade in med lite godsaker idag Cool



F-n va kul det ska bli å testa att köra med riktigt lågt tryck Very Happy
Jag trodde tidigare att jag körde med 0,5 bar
men efter att ha skaffat en riktig däcktrycksmätare,
så såg jag att jag har legat på ca 0,7bar Embarassed
Men det ska det snart bli ändring på Twisted Evil
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: lör jun 11, 2011 9:10 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kör med 0,4 fram och 0,3 bak. Skulle gå att släppa ur lite mer, men när man kommer ner på så låga tryck så blir det tyvärr en drastisk försämring av markfrigången. Det märks...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön jun 19, 2011 8:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Har fått hem en oljekylare till växellådan också.
Men ska byta lådan innnan jag monterar den,
så jag inte får en massa skit i den.

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tis aug 21, 2012 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Det har varit dåligt med både mekande o körande på sistone.
Men häromdagen tog jag och en polare en tur för att reka en skogsbilsväg fram till en sjö,
för att se om den var för sönderkörd av skogsmaskiner för att vi skulle kunna använda den till älgjakten.
Övriga jaktlaget var övertygade om att det varken skulle gå med 4-hjuling eller bil Rolling Eyes
Så självklart var jag ju tvungen att testa Twisted Evil

http://youtu.be/WCFLGWwxYHc

Det slutade dock med ett litet missöde då parallellstaget tryckte av ena slangkopplingen till hjälpkolven, så det blev till att knalla hem Embarassed





Jag har böjt detta staget en del innan, men det har alltid gått tillbaka mer eller mindre efteråt,
och jag har inte varit så orolig för att nåt skulle gå sönder då hydraulkolven har stoppat den från att böjas bakåt.
Men jag hade nog inte räknat med att den skulle tryckas uppåt så mycket, så den kom över kolven. Rolling Eyes

Där fick den stå ett par dar och tänka över sina synder, tills jag kom med en ny o fin slang
(i fortsättningen ska jag se till att alltid ha med en extra).
Men först tog vi och bröt tillbaka staget hjälpligt med hjälp av vinschen och ett brytblock.
Snöpligt nog upptäckte jag att jag hade glömt vinsch-fjärren hemma,
men det funkade ju fint att sitta i motorrummet och kortsluta polerna direkt i kontakten Smile



Så till slut tog vi oss fram till sjön Very Happy

[/img]

Nu ska jag försöka få tummen ur snart och fixa ett stadigare parallell-stag...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön sep 23, 2012 9:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fixat ett lite stadigare parallellstag Smile
Ni kommer kanske ihåg mitt skrot-fynd:
Citat:
Nej, jag måste ju visa mitt skrot-fynd oxå...

Axeln på denna består av ett rör med 40mm yd och 8mm godstjocklek.
Med denna som styrstag så vore det väl f-n om det skulle krökas igen Cool

Jag vet inte riktigt vad det är för stålsort, men det är ju riktigt grovt och sömlöst iaf

Då behövde jag bara ett par svetsmuttrar...
Robban var schysst nog att hjälpa till med svarvningen:


Vi fick svarva ur röret lite invändigt för att det skulle bli något gods i den inre delen av svetsmuttrarna.


Här är muttrarna ogängade.
Vi gjorde ett par extra så jag har till en drag-link senare också.


När jag ändå hade proffshjälp så fick han tig-svetsa fast muttrarna också Very Happy


För att vara säkra på att vi inte sabbade gängorna vid svetsningen så gängade vi efteråt i svarven.
Jag bestämde mig för att använda samma styrleder som sitter på Dodgen.
De heter ES2010R och ES1020L, och har 7/8-20 höger resp. vänster-gängor

Men gängorna blev inte helt perfekta, jag tyckte det blev aningen för mycket spel i gängorna.
Jag gick efter uppgifter jag hittat på nätet om vad man ska ha för hålstorlek, och enligt det skulle det borras/svarvas till 53/64" (21,03mm)
Men vi hittade senare uppgifter på att det kunde ha varit lite mindre...
Tack för lånet av tapparna förresten, Per!


Här ligger det nya staget bredvid det gamla.

Kontramuttrarna fick jag med när jag köpte styrleder till min drag-link från WFO concepts tidigare.
Lederna jag köpte var av fabrikatet Mevotech, och det vet jag inte om jag kan rekommendera för de var märkbart mindre än de jag har på Dodgen Evil or Very Mad

Sen tog jag och skar av öronen från den gamla och svetsade fast dem på det nya.


Och efter en skvätt med färg såg det ut så här Cool

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: sön okt 14, 2012 8:05 am    Rubrik: Svara med citat

Härliga bilder Fredrik Very Happy
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre okt 25, 2013 11:12 am    Rubrik: Svara med citat

En liten update:
Nu har jag fixat ny motor till winschen, efter att den gamla hade rostat ihop.
Det blev en Escape-motor från Polska Tarmot via Umeå offroad.

Den ska vara IP68-klassad så den ska tåla att bada med också.

Jag skruvade isär den för att kontrollera att allt var tätat, och det verkade det faktiskt vara.
Det satt O-ringar vid båda gavlarna, och vid alla skruvhål förutom jorden.
En O-ring till en skruv som håller kolbryggan hade dock halkat snett vid monteringen och blivit skadad, så jag fick byta den.
SÃ¥ jag rekommenderar att man lossar yttergaveln och kollar att det ser bra ut.

Sen har jag kapat bort flaksidorna, då stora delar av det höll på att trilla loss ändå Rolling Eyes
Jag gillar Kaiser M715-stuket den fick Cool


Sen var det dags för älgjakt igen:


Jag hade dock ett litet missöde med framkardanen...
Det främre knutkorset behövde bytas igen för andra gången på kort tid.
Men när jag pressade ur det så lyckades jag knäcka yoken på kardanen...
Det har antagligen varit dåligt länge, för sist fick jag shimsa in knutkorset, men det glappade ändå lite axiellt i två koppar, och det har nog gjort att jag har fått in en massa skit som har legat och nött.
Som tillfällig lösning svetsade jag ihop yoken, och punktade sen fast knutkors-kopparna i kardanen.
Och det håller än efter ytterligare ett par dagars älgutkörning iaf Mr. Green

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: tor nov 28, 2013 5:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja där ligger älgarna gött Very Happy Very Happy
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
Sida 18 av 18

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018