Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dodge W250 5,9ctd
Gć till sida Föregćende  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: sön jan 24, 2010 10:46 pm    Rubrik: Svara med citat

He, he, det ligger nog nÄt i det...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: sön feb 07, 2010 8:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Kass bild, men sÄ hÀr blev det med lite fÀrg:

TÀnkte fÄ dit ett par extraljus ocksÄ, nÀr det hinns med...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor mar 18, 2010 7:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag lossade stötdÀmparna och stretchade den stelbente lite hÀrom veckan Wink

Efter att ha mÀt en hel del, kliat mig ett par gÄnger i huvudet, och botaniserat bland alla stötdÀmpare hos Summit,
sÄ kom jag fram till att Skyjacker N8027 skulle passa fint fram, och Skyjacker N8038 skulle göra sig bra i aktern.

SÄ nu Àr de pÄ vÀg hem över atlanten tillsammans med lite annat godis Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: sön mar 28, 2010 8:03 pm    Rubrik: Svara med citat

BLING! Wink

Nedre bussningen pÄ bakdÀmparna passade inte riktigt Confused
Men jag löste det med att linda en gummiduk runt bulten, sÄ jag fick tvinga pÄ den.

_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Zeitler



Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlägg: 220
Ort: Solna

InläggPostat: mćn mar 29, 2010 7:53 pm    Rubrik: Re: Dodge W250 5,9ctd Svara med citat

Grottulf skrev:

Det blev den största fullflödes Simons ljuddÀmpare jag hittade, men jag hade nog kunnat ta en mindre, för den blev lite vÀl tyst...


Ă€r den fortfarande lika tyst ?

hade satt i samma dÀmpare som du & tyckte samma sak men nu Àr det bÀttre nÀr den har sotat igen lite Twisted Evil

Dodge verkar ha betydligt bÀttre montering av dÀmparna bak Àn chevas usla lösning
_________________
Suburban -87 , TD40/TH700 D60 , 14FF , Detroit 4.56 + BFG 295/75R16
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn mar 29, 2010 9:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte jag har mÀrkt nÄgon skillnad.
Jag fÄr nog stÀlla pÄ pumpen mer sÄ den sotar igen snabbare Twisted Evil

Idag monterade jag de frÀmre dÀmparna ocksÄ, och jag kan ju sÀga att jag aldrig kommer köpa Skyjacker igen...
BÄde övre och nedre bussningarna fram hade lika kass passform som de nedre dÀr bak Evil or Very Mad

Den inre hylsan som följde med var för liten för att gÄ utanpÄ bulten.
och skippade man hylsan sÄ blev istÀllet hÄlet i bussningen för stort för bulten.
Det var förövrigt sÄna bultar som Àr grövre pÄ mitten, sÄ det ska inte vara nÄgon inre hylsa till bussningarna.

Nej nu fÄr jag nog vara klar med dodgen för denna gÄngen.
NÀsta grej jag Àr sugen pÄ att göra med den Àr en shackel-flip bak, sÄ jag kan ta bort Ätminstone ett höjningsblock Rolling Eyes
Sjukt nog sÄ Àr det större av blocken original,
sen har nÄgon höjt den med att stapla pÄ ytterligare ett block. Confused

Den Àr nÀstintill okörbar i snö pga av detta, dÄ det blir sÄdan enorm hjulstuds sÄ fort man gasar Evil or Very Mad
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: mćn mar 29, 2010 9:53 pm    Rubrik: Svara med citat

SÀker pÄ att dom dÀmparna var tÀnkta att passa pÄ dodge dÄ? Vet att nÀr jag var inne o kollade runt lite pÄ nya till chevan sÄ fick jag fram exakt den modellen...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn mar 29, 2010 11:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Japp, enligt specen sÄ ska N8027 passa fram pÄ alla "W"-dodge pickuper, och 8038 ska passa bak pÄ alla.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: ons mar 31, 2010 8:03 am    Rubrik: Svara med citat

Att köpa gas-dÀmpare var nog inte mitt smartaste drag... Embarassed
De hÀr jÀklarna ökar ju spring-raten, och dodgen var stel redan innan.
Nu fÄr man ju kot-kompressioner av att köra över de vita strecken pÄ vÀgen Confused

NÄn som vill köpa en uppsÀttning vÀldigt lÀtt begagnade stötdÀmpare Rolling Eyes
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: mćn apr 12, 2010 8:57 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kan iaf trösta mig med att jag nÀstan har eliminerat hjulstuds i och med att jag monterade de nya dÀmparna.
(De bakre var helslut innan jag bytte)
Synd bara att snön snart Àr borta nu Wink

Detta stÀrkte mina teorier om att stötdÀmparna ska sitta framför eller bakom axeln.
Inte rakt ovanpÄ, för dÄ skulle det inte göra nÄgon skillnad.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor maj 13, 2010 11:04 am    Rubrik: Svara med citat

Nu Àr jag klar med bÄde betesslÀpp och vÄrbruk, sÄ nu kan jag förhoppningsvis Àgna mer tid Ät bilarna igen Very Happy

Jag satt pÄ de nya sommardÀcken pÄ dodgen igÄr:


Inga vÀrstingar direkt, men de var iaf 1,5" större Àn vinterdÀcken Cool

265/75-16 (31,5") vs 285/75-16 (33")

Jag tog de gamla K30 fÀlgarna till dem, och fick dem blÀstrade o pulverlackade.

Det syns nog dÄligt pÄ bilden, men jag var tvungen att slipa ur centrum-hÄlet en del för att fÄ dem över naven dana70 bakaxeln


Det vore kul med 35:or, men hjulhusen Àr sÄ himla smÄ...
Jag börjar bli lite sugen pÄ att bygga om hjulhusen lite seriösare pÄ denna Twisted Evil


Jag har gett den en ny underedsbehandling ocksÄ.
I fjol testade jag med Biltemas linolja utblandat med en skvÀtt tjock underredsmassa... Rolling Eyes
Men jag tyckte det nöttes bort rÀtt sÄ fort.
SÄ i Är testade jag nÄgot nytt...
Först anvÀnde jag "Dinitrol ML" i alla plÄtskarvar och hÄlrum.
Sen blÄste jag pÄ med "Dinitrol CAR" i hjulhus, pÄ ram, och andra utsatta stÀllen.


Man behöver nog egentligen ha tvÄ olika sprutor för detta, för ML var extremt tunnflytande, och CAR var ungefÀr som smörjfett i konstistensen
SÄ jag var tvungen att spÀda den en aning med ML för att över huvud taget fÄ den hÀllbar sÄ jag kunde fÄ i den i sprutan. Confused

Hmm, jag ser nu att jag har slarvat lite, jag fÄr nog ge den en omgÄng till... Embarassed
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor jun 03, 2010 1:14 pm    Rubrik: Re: Dodge W250 5,9ctd Svara med citat

Zeitler skrev:
Grottulf skrev:

Det blev den största fullflödes Simons ljuddÀmpare jag hittade, men jag hade nog kunnat ta en mindre, för den blev lite vÀl tyst...


Ă€r den fortfarande lika tyst ?

hade satt i samma dÀmpare som du & tyckte samma sak men nu Àr det bÀttre nÀr den har sotat igen lite Twisted Evil

Dodge verkar ha betydligt bÀttre montering av dÀmparna bak Àn chevas usla lösning


Du hade banne mig rÀtt!
Det goa mullret börjar sÄ sakta komma tillbaka Twisted Evil
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: sön okt 03, 2010 8:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan ju dela med mig lite mer av mina misstag, alltid roar det vÀl nÄn Wink

Ena knutkorset i dubbelknuten i frÀmre kardan var kass.
Lat som jag Àr sÄ sneglade jag lite pÄ original-kardan till K30:n, och kom fram till att den borde passa...
Och det gjorde den ocksÄ. (Àven dodge anvÀnder tydligen 1310 kors fram Confused )

Men jag kom vÀl inte mer Àn 100m förrÀns det small till och blev rejÀla vibrationer.
Jag hade tappat ena "skÄlen" till det frÀmre korset Embarassed

NÀr jag tittade lite nÀrmare sÄ jag ju att chevas yoke har tvÄ klackar som hindrar skÄlarna frÄn att vandra ut,
medans dodge istÀllet anvÀnder innre lÄsringar Àven till de skÄlarna

Men det löste sig rÀtt sÄ bra ÀndÄ.
Jag tog bara tvÄ skÄlar med innre lÄsringar frÄn det gamla korset, och de passade perfekt pÄ korset frÄn Chevan Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor jun 02, 2011 1:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Eftersom det var sÄ dött hÀr, sÄ tÀnkte jag posta lite mer trÄkigt underhÄlls-arbete Wink

Bromsarna bak började vÀsnas Ä ta dÄligt för ett tag sen...
SÄ jag började med att riva av trummorna



Det var en lite udda nav-mutter pÄ denna, en ensam nyl-loc lÄsmutter, med en liten kil för att lÄsa den ytterligare.
Jag hade ingen hylsa till denna sÄ jag fick knacka bort den med en huggmejsel...





Bromsbackarna var rÀtt sÄ lÀtta att byta, men jag fick klia mig lite i huvudet innan jag kom pÄ att handbromsvajern skulle sitta sÄ hÀr:
(de gamla sÄg annorlunda ut)



Fast det var ju skitenkelt nÀr man vÀl kom pÄ det... Embarassed

NÀr jag skulle ha tillbaka det sÄ behövde jag ju skaffa en special-hylsa för nav-muttern.
Swedol hade en 65mm hylsa, men den var för grov,
sÄ jag hade behövt svarva ner den utvÀndigt för att komma in...
Och dessutom behövt köpa en adapter frÄn 3/4" till 1" fattning som den hade.
Till rÄge pÄ det sÄ sÄ jag att det rekomenderades att man bytte muttern
varje gÄng man hade loss den Confused

Men som tur var sÄ passar muttrarna frÄn en dana60 framaxel,
och Zeitler var schysst nog att sÀlja en uppsÀttning sÄna till ett bra pris till mig Very Happy

Piggarna i inner-muttrarna var visserligen av,
men jag pressade ur dem och slaktade ett 2,4mm borr som jag pressade i istÀllet.



Sen anvÀnde jag samma moment som till en dana 60 framaxel nÀr jag drog till det:
(dana70 momentet stÀmde nog inte eftersom det var med en lÄsmutter)
Dra till mutterna med 50 ft.lbs(68Nm) för att "sÀtta" det.
SlÀpp det och dra sen till med 40 ft.lbs(54Nm).
Backa sedan muttern med 135-150 grader (justera sÄ man fÄr dit lÄsbrickan).
Dra sen den yttre (lÄsmuttern) medminst65 ft.lbs (88Nm)

Allt detta Àr enligt min original verkstadshandbok till dodgen, som jag köpte av Kent Hortlund:
http://www.wildwasby4wd.se/forum/viewtopic.php?p=18054


NÀsta grej som bestÀmde sig för att jÀvlas med mig var avgasupphÀngningen...

SÄ jag uppgraderade den bakre upphÀngningen till en vÀxellÄdskudde frÄn en Volvo (240 har jag för mig...)
som jag svetsade fast i en avgasklÀmma, och bultade i ramen.

Och sÄ passade jag pÄ att rostskyddsbehandla den igen
Det blev Dinitrol Car i Är igen, men denna gÄngen vÀrmde jag upp det lite sÄ det blev lÀttare att spruta.



Framtill efter downpipen frÄn turbon, sitter det ett fÀste som bultas i bultarna som hÄller ihop motorn o vÀxellÄden.
En liten gummi bussning skulle ta upp vibrationerna dÀr, men den var borta sÄ det skallrade rÀtt sÄ friskt.
Jag hittade en slangbit som passade perfekt med lite tvÄl och vÄld Cool



Det var allt för denna gÄngen... Smile
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor jun 02, 2011 8:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Din Dodge har nog den trevligaste kombinationen av Ärsmodell, axlar och motor. Dessutom verkar den vara i bra skick Kul att nÄgon flitar pÄ. HÀr Àr det tapeter, Alfa och ont i halsen som gÀller. Det enda 4x4 som Àr pÄ G Àr att jag ska svetsa lite IH prylar Ät jobbarpolaren.
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida Föregćende  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018