Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE

Vanliga frgorVanliga frgor   SkSk   MedlemslistaMedlemslista   AnvndargrupperAnvndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in fr att lsa dina meddelandenLogga in fr att lsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dodge W250 5,9ctd
G till sida Fregende  1, 2, 3

Skapa nytt mne   Svara p mnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Fregende mne :: Nsta mne  
Frfattare Meddelande
Zeitler

Registreringsdatum: 18 maj 2004
Inlgg: 220

InlggPostat: sn jun 05, 2011 5:28 pm    Rubrik: Svara med citat

kul att mina gamla grejor funkade Cool

håller med Jimmy men vad är det för låda i den ?
Grottulf

Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlgg: 900

InlggPostat: sn jun 05, 2011 6:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Det är en A518-automat låda (bygger på 727:an), fyrstegs där fyran är överväxel, men dessvärre ingen lock-up.
Väldigt lös turbin är det också original, men det har jag väl planer på att åtgärda nån gång.

Det är lite lustigt, på en bensinare vill man oftast byta till en lösare, men på dessa är det tvärt om.

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till verst p sidan
Anvndarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf

InlggPostat: sn jun 19, 2011 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag var ju aldrig nåt vidare nöjd med Skyjacker dämparna, så nu har jag bytt till Bilstein istället.
Jag har läst rätt mycket positivt om dem, och dessutom specar de specialla dämpare till dodgarna med cumminsmotor, till skillnad från alla amerikanska universal-dämpare...

Även dessa är av "gas-typ" så de fjädrar isär lite av sig själva, men jag tror inte längre att det har så stor betydelse.
I förhållande till hur hårda fjädrarna är, så är nog det en piss i oceanen bara...

Det blev iaf en hel del bättre, men inte helt perfekt.
Den är fortfarande väldigt hård, men mjukare fjädrar är nog enda utvägen.
Jag har börjat fundera på 52" Cheva-fjädrar... Twisted Evil

Edit:
Lägger till artikel-nummrena för stötdämparna, då Bilstein inte längre verkar lista dessa till Dodge av någon anledning...Confused

33-186542 Fram
33-185569 Bak

Fendt 312 Vario TMS -10

Senast ndrad av Grottulf den tor sep 26, 2013 9:03 am, ndrad totalt 1 gng
Till verst p sidan
Grottulf

InlggPostat: tis jul 31, 2012 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag grejat lite mer med Dodgen.

Laddregulatorn är extern på dessa, och mellan 89-91 sitter det i motorrummet på torpedväggen.
Efter att ha bränt 3st sen jag köpte bilen så började jag fundera på vad f-n som är fel Question
och hittade detta när jag öppnade det:

Den gummi-ingjutningen ger jag inte mycket för, speciellt som de har använt grus som extra fyllnadsmaterial Shocked
och då är det ändå en original-regulator Evil or Very Mad

Men, men, det är väl bara att acceptera att det är skit-kvalitet på dessa regulatorer,
och försöka skydda det mot vatten så gott det går.

När man läser på de amerikanska forumen så rekomenderar de att man hittar en begagnad original-regulator från skroten,
istället för att köpa en ny, även om den är original...Rolling Eyes

Brorsan var med mig och skruvade och han hittade ett lämpligt ställe inne i kupén som vi satte den på istället,
alldeles framför förar-dörren under instrumentbrädan:

Vi använde ett befintligt hål för instrumentbrädan och borrade ett extra nertill.
Men original sitter det nog någon plast-panel här så då kanske det blir svårt att passa in den.

Kablarna lödde jag och hade krympslang på skarvarna, när jag förlängde dem.

Fast eländet var ju inte slut i o med det, för eftersom den gamla originalaren inte höll ändå,
så köpte jag en billig kopia till regulator denna gången...
Men då laddar den 15,1V istället Evil or Very Mad

Fendt 312 Vario TMS -10
Till verst p sidan
Grottulf

InlggPostat: tis jul 31, 2012 12:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Nästa sak att ta tag i var styrningen.

Original så har den en drag-link som inte är justerbar:

Och det är ju lite surt om man höjer den.
Så jag har inte kunnat svänga fullt åt höger sen jag köpte pickupen, då drag-linken varit för kort.

Men ännu värre är att detta gör ju att styrsnäckan inte står i mitten när man kör rakt fram.
Eftersom snäckorna är konstruerade så att de ska vara tightare i mitten av slaget,
så blir den ganska glapp om inte drag-linken är rätt justerad,
och därmed rätt jobbig att köra på vägen.

Jag har rätt länge haft funderingar på att modifiera så jag får dit en ställbar drag-link från en Cheva.
Och äntligen har jag fått tummen ur att göra det.
Men det finns några hinder på vägen.

man kan ju också bygga crossover, men jag tyckte det var onödigt på en "väg-bil"

Först så är dodgens draglink böjd som ni kan se
(den främre änden är till vänster i bild)
Detta är för att dodgen har en rak pitman arm.
Först funderade jag på att byta utgående axel i snäckan så jag kunde få dit en pitman arm från en 4wd cheva pickup.
Men snäckan sitter annorlunda på dodgen,
så den pitman-armen hade istället blivit för mycket vinklad,
då den har ca 27graders vinkel (mätt på en höft).
Så den hade bottnat vid infjädring

Jag mätte mig fram till att 15grader vore perfekt vinkel för att kunna använda Chevas raka drag-link
Så istället bestämde jag mig för att vinkla om original pitman-armen från dodgen:

Jag värmde tills den blev körsbärsröd och vred den sedan med en lång rörtång tills vinkeln blev rätt.
Sedan lät jag den svalna långsamt i en hink med sand över natten

En annan sak att tänka på är att Chevas styrleder har lite grövre kona än Dodgens.
Så nästa steg var att brotcha upp både pitmanarmen och styrarmen, med en 1:8 kon-brotch,
eller 1.5" tpf (inch taper per foot) som jänkarna kallar den.
Den skaffade jag från Xkut på ebay:
http://www.ebay.com/itm/1-1-2-TPF-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-5952-/150868189276?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item232071e05c

Passa er för Snap-on:s "Repairmans reamer" som ibland marknadsförs av vissa offroad-firmor som en 1:8 brotch, men det är den inte.
Jag har för mig att jag fick den till 1:6,7 eller något sådant när jag mätte på en.

Snäckan sitter lite längre fram på Dodge än på Cheva så jag fick förlänga vant-muttern på Chevans styrarm med ett rör.
Då jag har haft lite bump-steer så passade jag på att montera ett höjningsblock för styrarmen också.

Jag misstänkte iofs att blocket var lite för högt, men trodde inte att det skulle göra så mycket....

...men det gjorde det, det blev mycket värre bump-steer Embarassed
En drag-link ska följa formen på bladfjädern, och inte vara våg-rätt som många tror,
helst ska den till och med peka mer nedåt än vad fjädrarna gör.
För axeln flyttas ju bakåt när den fjädrar in,
då måste även styrarmen tillåtas att flyttas bakåt utan att det påverkar styrsnäckan.

Om man överkorrigerar styrningen som jag gjorde, så kan man få en del andra olustiga fenomen som orsakas av bump-steer.
När man svänger tex vänster så fjädrar förar-sidan ut och gör att drag-linken knuffar bak styrarmen så den istället svänger vänster,
vilket i sin tur gör att den svänger höger osv, osv...
Det märktes inte så farligt när jag körde med tomt flak,
men när jag körde med campern monterad vilket höjer tyngdpunkten och gör den mer känslig för sid-vindar,
så fick jag ena hemska vobbel pga detta, som gjorde den närmast okörbar.

Är styrningen underkorrigerad så blir det ju bara att den svänger mer åt det hållet man redan svänger åt,
och då blir det inget vobbel av det.

Men jag kom på att Chevas styrarm är lite annorlunda än Dodgens,
och tack vara ett styrleden sticks i från oven på den så blir den ca 1" högre än Dodgens.
Så med en sådan borde jag kunna fimpa höjningsblocket.

Dessvärre hade jag gett bort min original-arm från K30:n som blev över när jag byggde crossover på den,
men jag fick istället köpa Henke99:s gamla, då han ju också har byggt om till crossover på sin Blazer.

Här är Chevans styr-arm till vänster och Dodgens till höger:

Det ser ju ut som att Chevans är lägre, men den har som sagt styrleden istucken ovanifrån till skillnad från Dodgens.
Eftersom Chevans pekar lite bakåt så borde man om man är petig slipa bort indexerings-tabbarna på pitman-armen,
så man kan vinkla den bakåt lika mycket.
För teoretiskt sett borde den bli aningen mer snabbstyrd åt vänster pga detta annars.
Men jag har inte märkt av detta i praktiken.
Jag förlängde bara drag-linken nu, så snäckan behöll centreringen när man kör rakt fram.

Så här ser det ut från sidan nu:

Tänk att så liten skillnad kan göra så mycket Shocked
Min bump-steer är som bortblåst nu!

Detta var nog en av de bästa moddarna jag har gjort på denna bilen, för jämfört med hur den var tidigare så känns den som en go-kart nu Very Happy

Fendt 312 Vario TMS -10
Till verst p sidan
Visa inlgg nyare n:   
Skapa nytt mne   Svara p mnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G till sida Fregende  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet