Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frćgorVanliga frćgor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

bigblock renovering
Gć till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt
Föregćende ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor mar 20, 2008 8:49 am    Rubrik: bigblock renovering Svara med citat

Den Àr ju iofs inte till nÄgon fyrhjulsdriven bil, men motor som motor.

Den började knacka i höstas, sÄ nu var det dags att rycka ur den för att fÄ igÄng den igen innan sommarn.




Och hÀr har vi boven i dramat:

Pickupen hade lossnat frÄn olje-pumpen, trots att den var förstÀrkt med en svets.
NÀsta gÄng blir det nog en pump med bultad pickup.

SÄ hÀr skoj kan det bli utan oljetryck.

Vev-tapparna var redan svarvade till .030" underdimension, men jag tror det finns lager ned till .050" iaf sÄ det ordnar sig nog efter lite slipning

Jag upptÀckte Àven en annan ganska chockerande grej.
Kammen som satt i var ganska vass, med ett lyft pÄ .553"/.571"
Men toppparna Àr original "781:or" som bara klarar runt .450" i lyft
om man inte frÀser ner ventilstyrningaran, och de var helt original Shocked

SÄ flera stötstÀnger var krökta och endel var det sprickor i.
Otroligt nog har kam-nockarna klarat sig iaf.

SÄ planen nu Àr att behÄlla kammen men fixa till topparna, och Àven sÀtta större ventiler i dem.
Kolvarna ska bytas för att fÄ ett komp som stÀmmer bÀttre mot kamen
(de var ocksÄ original).
Plus lite annat smÄtt o gott
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
optodsl



Registreringsdatum: 05 juni 2006
Inlägg: 567
Ort: Eskilstuna

InläggPostat: tor mar 20, 2008 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Kul, projekt alltsÄ inte att det gick sönder

Bra med lite fart pÄ forumet och projekt trÄdarna
_________________
K2500 -91, 6,2TD, 6.5" lyft, 2WD just nu.....inte nu... men nu igen....
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tor mar 20, 2008 12:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Man fÄr se positivt pÄ det.
NÀr nÄgot gÄr sönder fÄr man tillfÀlle att förbÀttra det Very Happy
I detta fallet TRIMMA Twisted Evil
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ankarback
WW4WD member


Registreringsdatum: 18 februari 2004
Inlägg: 1655
Ort: Huddinge

InläggPostat: tor mar 20, 2008 2:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Smidig motorlyft Laughing

Tur att inte mer pajade. Verkar lite skumt hopbyggd frÄn början.

Är det vanligt att oljepumpar pajar sĂ„ dĂ€r?

/Johan
_________________
Toyota Landcruiser HJ60 -84
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cheyenne



Registreringsdatum: 09 december 2006
Inlägg: 584
Ort: Arvika

InläggPostat: tor mar 20, 2008 6:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja,det Àr ju roligt med de flesta motorer Very Happy Skriv gÀrna ut lite mer fakta om bilen,hÀr uppe i vÀstvÀrmland finns det ett stort intresse för us bilar.

/Glenn.
_________________
Chevrolet Cheyenne K2500HD -92,350 tbi V8, 4L80E,14BSF, 8 bult.
GMC Sierra C1500 -83


Senast ändrad av Cheyenne den fre mar 21, 2008 9:06 am, ändrad totalt 1 gćng
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: tor mar 20, 2008 9:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Som rookie pÄ AMC mÀrkte jag att olje pickupen Àr gÀngad pÄ min 360, kanske finns det en anledning.

MÀrkte du inte att du inte hade nÄgot oljetryck?

Lycka till.

P
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
McWillys
WW4WD member


Registreringsdatum: 06 februari 2005
Inlägg: 108
Ort: Fagersta

InläggPostat: fre mar 21, 2008 8:22 am    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Som rookie pÄ AMC mÀrkte jag att olje pickupen Àr gÀngad pÄ min 360, kanske finns det en anledning.

MÀrkte du inte att du inte hade nÄgot oljetryck?

Lycka till.

P

AMC Àr ledande pÄ hÄllbara motorer Wink hmmm Rolling Eyes
Per- glöm inte att montera plastdistansen under pickupen och trÄget,
dÄ blir oxÄ du utan oljetryck...pickupen kan suga upp trÄget sÄ att det blir tÀppt Rolling Eyes
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre mar 21, 2008 10:30 am    Rubrik: Svara med citat

Plast distans? Ànnu en del som saknas. Bra att du sa till för jag ska montera trÄget snart.

UrsÀkta att jag lÄnade trÄden. Embarassed

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
McWillys
WW4WD member


Registreringsdatum: 06 februari 2005
Inlägg: 108
Ort: Fagersta

InläggPostat: fre mar 21, 2008 11:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jimmy skrev:
Plast distans? Ànnu en del som saknas. Bra att du sa till för jag ska montera trÄget snart.

UrsÀkta att jag lÄnade trÄden. Embarassed

Per

Det gÄr Àven bra att svetsa fast en lÀmplig mutter som distans Cool
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: lör mar 22, 2008 12:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett allmÀnt tips: byt pickup eller tag isÀr den och gör rent den. Jag tog isÀr min i gÄr och s-n va med prylar det lÄg dÀr, det skulle aldrig varit möjligt att göra rent den utan att ta isÀr den. Inget av det som lÄg i pickupen var magnetiskt Cool , gammalt sot och skit.

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: lör mar 22, 2008 6:20 pm    Rubrik: Svara med citat

ankarback skrev:
Smidig motorlyft Laughing

Tur att inte mer pajade. Verkar lite skumt hopbyggd frÄn början.

Är det vanligt att oljepumpar pajar sĂ„ dĂ€r?

/Johan


Jo, bÄde cheva smallblock o bigblock har pickupen press-fattad i pumpen.
Det Àr ganska vanligt at den lossnar. En billig fix Àr att försÀrka det med en svets, men det Àr ju inte sÄ lÀtt att svetsa ihop tunnplÄt med gjutjÀrn.
Jag tror tillomed at det kan göra mer skada Àn nytta, dÄ vÀrmen kan pÄverka pressfattningen.

Det finns dock eftermarknadspumpar dÀr pickupen sitter bultad, sÄ en sÄn ska jag köpa.

DessvÀrre hade jag ingen oljetryckslampa, bara mÀtare.
SÄ jag mÀrkte det först nÀr det började knacka Evil or Very Mad
Ska nog fixa en STOR lampa sen Rolling Eyes

Cheyenne skrev:
Ja,det Àr ju roligt med de flesta motorer Very Happy Skriv gÀrna ut lite mer fakta om bilen,hÀr uppe i vÀstvÀrmland finns det ett stort intresse för us bilar.

/Glenn.


Bilen Àr en Camaro -69:a
Ingen vÀrsting modell dock, tror det har suttit en 327:a i den original

Mer info om bilen o motorn kommer senare, har lite brÄtt just nu
MÄste underhÄlla promille-halten Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis mar 25, 2008 11:01 am    Rubrik: Svara med citat

Fyller pÄ lite om byggplanerna.

Det Àr ett 2-bultat truck-block frÄn -74
Enligt mina böcker ska 2-bultat rÀcka upp till 600hk.
SÄ det rÀcker för mig.
Ska dock montera ARP-pinnbult till överfallen för sÀkerhets skull.

Veven Àr en vanlig gjuten, den ska hÄlla för ungefÀr lika mycket som blocket.
SÄ jag behöver inte skaffa nÄgon dyr smidd vev.
Kan dock hÀnda att jag köper en ny gjuten, för jag misstÀnker att det kan bli billigare Àn att slipa/rikta.

Stakarna Àr ocksÄ standard, smidda truck-stakar
(alla bb-stakar Àr smidda).
Ev. ska jag byta dessa mot sk "dimple-stakar", de Àr en lite starkare standard stake med 7/16 bult isf 3/8.

Kammen som satt i kommer nog att ÄteranvÀndas, hÀr Àr info om den:
http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&action=partSpec&partNumber=134561&lvl=2&prt=5

Flat-top kolvarna, som antagligen ocksÄ har överlevt sen -74 ska bytas mot dome-kolvar för att fÄ upp kompet.
Jag tror inte att original kolvarna gav mer Àn drygt 7:1 i komp
och det Àr riktigt dÄligt för den kammen. Tror jag ska försöka hamna uppemot 11,5:1 för att fÄ ett dynamiskt komp. förhÄllande pÄ 8:1,
vilket tydligen ska vara rÀtt sÀkert att för att köra pÄ vanlig bensin.
(Dynamiskt kompression tar hÀnsyn till nÀr insugs-ventilen stÀnger.
En vassare kam "blöder" ut mer av kompressionen)
Men jag ska rÀkna lite mer pÄ det.
Har tex inte mÀtt upp förbrÀnningsrummen Àn.

Vad gÀller topparna sÄ hade jag fel till att börja med, de klarade lyftet pÄ min kam.
ventil-styrningarna Àr troligtvis bytta mot en lÀgre modell.
LÀrde mig samtidigt att man inte kan mÀta lyft pÄ vippan nÀr man har hydraul-lyftare, dÄ de hinner blöda ur nÀr man drar runt motorn lÄngsamt Rolling Eyes
Dock Àr de ÀndÄ en begrÀnsning som de Àr nu, sÄ jag ska ge dem en enklare portning och ev. byta till lite större ventiler.

Troligtvis byter jag till rull-vippor ocksÄ för att minska sido-belastningen pÄ ventilstyrningarna, vilket det blir med sÄ höga lyft.

Insug behöver jag inte byta, dÄ jag redan har ett performer rpm insug.
och förgasaren Àr en holly 750vac sÄ den rÀcker nog ocksÄ.

Men jag kanske skaffar nya headers, för de jag har Àr kraftigt bucklade pÄ förarsidan.
Detta pga att det sitter fel motorfÀsten, sÄ det fÄr jag skaffa nya ocksÄ
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10


Senast ändrad av Grottulf den fre okt 07, 2011 9:29 am, ändrad totalt 1 gćng
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: tis mar 25, 2008 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

LÀgger till lite info om resten av drivlinan oxÄ.

VÀxellÄdan Àr en race-preppad powerglide, sÄ den gÄr inte sönder i första taget Very Happy
VÀxlingar genomföres med fördel vid fullgas Twisted Evil

Turbinen vet jag inte vad det Àr för fabrikat pÄ, men den har en stallspeed pÄ ca 2000rpm, men Àr ÀndÄ vÀldigt "tight".

Bakaxeln Àr en 12-bultad, med 3,32:1 i utvÀxling vill jag minnas, eller nÄgot liknande.
Det sitter Àven c-clips eliminatorer pÄ den, dock den vanliga modellen med kullager, sÄ jag ska nog pÄ sikt byta dessa mot nÄgon variant med rulllager alt. montera ford-Àndar.
Kullager Àr inte sÄ bra att köra sÄ mycket pÄ gatan med.
Det sitter ocksÄ en diff-broms i, som ser ut som en gov-lock, men jag vill minnas att eaton har gjort en som ser ut likadant.
Denna ligger i spÀnn Àven innan slungan har lÄst upp, men det kanske Àr sÄ gov-locken ska funka ocksÄ Rolling Eyes
det sitter tractionbars pÄ den ocksÄ

Övrig kuriosa Ă€r att bilen har trumbroms runt om, utan servo Shocked
SÄ man fÄr trampa hÄrt, och helst inte alltför ofta om de ska funka Rolling Eyes
det Àr ocksÄ en grej som nog ska ÄtgÀrdas inom en inte alltför avlÀgsen framtid.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: SĂ€ffle

InläggPostat: fre mar 28, 2008 11:17 am    Rubrik: Svara med citat

I eftermiddag bör det ivÀg till en verkstad för att fÄ blocket borrat.
De ska Àven frÀsa upp topparna för större ventiler.

Det börjar kÀnnas som att det kan ta endel tid det hÀr, och mÄnga resor fram och tillbaka till motorverkstan.

Efter att de satt i nya ventiler i topparna, sÄ ska jag mÀta upp förbrÀnningsrummen.
(Jag har mÀtt upp dem tidigare, men det kan variera med hur djupt ventilerna hamnar).

Efter det kan jag bestÀlla kolvar för önskat komp, hamnar nog pÄ ca 11:1
Sen ska hela skiten balanseras.

Sen provmontage av kolvar i de borrade loppen, och mÀta upp hur lÄngt under deck-höjden de hamnar.
Samt kolla frigÄng mellan ventiler och kolvar.
Sen tillbaka till verkstan för plandeckning av block, och ev. planing av topparna, ifall förbrÀnningsrummen skiljer för mycket Ät mellan dem.
NÀr jag mÀtte dem tidigare fick jag 122cc resp 127cc, sÄ det kan skilja endel mellan dem

Sen kommer det nog att dyka upp 100 saker till under resans gÄng.

Tusan vad mycket enklare det hade varit att göra en enkel raggar-renovering Rolling Eyes .....


Men inte lika skoj Very Happy
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Ska du inte ha en Dana 60 pÄ instÀllet? har inte roliga bilar det?

Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död Àlg,T-röd och en trasig moped...
KÀnns som om jag har varit pÄ ett par sÄna fester"
Till överst pć sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara pć ämnet    Forumindex -> Projects/Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gć till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara pć inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018