Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Glapp pinjong

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: ons mar 24, 2010 7:40 pm    Rubrik: Glapp pinjong Svara med citat

Pinjongen på min dana60 glappar lite.
Om man mäter på joken så glappar den 0,10mm radiellt (sidled)
och 0,25mm axiellt (in o ut).

Jag misstänker att jag egentligen bör byta lager o crushsleeve o allt vad det heter, och sen shimsa in hela j-a diffen...

Nu har jag visserligen diffen ute, men jag är inte så himla sugen på att behöva justera om pinjong-djup mm, det räcker med backlash.
Vad tror ni, kan man dra till den lite bara så glappet försvinner...? Rolling Eyes

Jag upptäckte förresten en skum sak när jag tog ut diffen.
Det satt inte ett enda shims runt den Shocked
Ändå var backlash helt ok, så det var inget fel...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: ons mar 24, 2010 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Då är det ju som så här, om man läser lite i denna guide: http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/

Att förspänningen på pinjonglagren justeras med shims istället för hylsan, går alltså inte att "bara" dra åt muttern lite extra.

Diffen är shimsad, men shimsen sitter mellan lagren och carriern...


Men man ska väl inte behöva shimsa om när man inte byter mer än lager, är väl bara o sätta dit dom nya lagrena och ihop med allt igen? Är väl bara möjligen förspänningen på pinjonglagren som måste justeras eftersom den inte är justerbar med muttern.
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: ons mar 24, 2010 9:33 pm    Rubrik: Svara med citat

F-n, jag trodde det var crushsleeve på den.

Hmm, shims innanför lagrena underlättade ju inte direkt heller... Evil or Very Mad
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: ons mar 24, 2010 9:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Näe man blir inte direkt inspirerad av att ge sig på sånt där när förutsättningarna är såna. Tur att jag har en kunnig bekant när det blir dags för mig att byta utväxling...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jimmy



Registreringsdatum: 26 mars 2005
Inlägg: 1601
Ort: Tyresö

InläggPostat: ons mar 24, 2010 10:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Av dom axlar jag har bytt utväxling på så är Dana axlarna dom knöligaste att hålla på med, som Henke skrev sitter shimsen klämda både för pinjonhöjden och backlash. 14BFF är lättast, Ford axlarna ska visst vara ok att hålla på med har jag hört.

När man byter lager så kan man behöva shimsa om. Eftersom lagret pressas på plats så händer det saker med ytter diametern också och då rör sig lager lägena axiellt.

Dessutom kan det vara knepigt att kolla kontakt mönster på beg utväxlingar pga slitage (det ser aldrig ut som i boken Evil or Very Mad ).

Men man bör nog fixa glappet så att man inte kör sönder mer prylar.

Lycka till
Per
_________________
Per//

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor mar 25, 2010 12:52 am    Rubrik: Svara med citat

Jo, det får nog bli byte av pinjonglager:?
Jag hade inte tänkt byta carrier-lagren heller, men så hittade jag ett tips om slipa ur innerdiametern på de gamla lagren så det inte är grepp-passning längre och använda de när jag justerar backlash (liite lättare att byta shims då...)
Så kan man bara öka på lite på var sida sist för att öka preloaden

Så nu har jag beställt en komplett renoveringssats
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: tor mar 25, 2010 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag slipade ur pinjonglagren på det sättet när jag bytte utväxlingar i mina nuvarande axlar, utmärkt tricks som funkar fint så länge lagren man använder inte är särskilt slitna...
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:06 am    Rubrik: Svara med citat

Vet ni vad "H" i denna bild fyller för funktion?

Den kallas för baffle, och ska tydligen sitta utanför det inre pinjonglagret, tillsammans med shimsena för pinjong-djup.

PÃ¥ min framaxel fanns det ingen, men den var med i renoveringssatsen...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018