Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Th400 mot NP241

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: fre feb 04, 2011 12:33 pm    Rubrik: Th400 mot NP241 Svara med citat

Jag har börjat inse att det bara är en tidsfråga innan jag kör sönder 208:an i K30:n... Rolling Eyes

Men jag vill behålla utväxlingen på lågväxeln, så 205:an går bort.
Och det blir för dyrt med en doubler, tycker jag.

Så jag har börjat fundera på en NP241:a med SYE-konvertering.
Stämmer det att adaptern till den är den samma som till 208:an?

Eftersom jag har th400 så behöver jag 32-splines på ingående axeln i f-lådan...
Fanns 241:an original med sån ingående axel och "passengerside drop"?
Och helst med vajer till hastighetsmätaren...

Vilka årsmodeller är det i så fall jag bör söka efter?
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AnthonE
Site Admin


Registreringsdatum: 20 februari 2004
Inlägg: 560
Ort: De djupaste småländska skogarna

InläggPostat: fre feb 04, 2011 6:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Saxat från http://www.high-impact.net

Citat:

GM New Process 241 Transfer Case

In 1988, GM began using the NP241 transfer cases. Most of these units will be right hand drop, but Chevy also used a few left hand drop applications. The Chevy NP241 is supplied with a 27 spline female input or a 32 spline female input. With a T350, 4L60E or 700R4 tranny, it will be 27 spline. With a T400 or 4L80E trans or 5 speed, it will be 32 spline.


Bultmönstret är det samma på adaptern. Frågan är om den har rätt längd...men det lär du väl märka Wink

anthonE/FS
_________________
-76 Blazer. 350cid TBI, Preppad TH 700 r4, NP241 Fixed yoke,
C303 portaler, Bogger 44", HUMVEE fälgar, Skivbromsar runt om.
-92 Pickis 470 cid Dynatrack, Dedenbear.
Fullsizeoffroaders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: sön feb 06, 2011 8:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kollat upp lite mer.
Det är tydligen bara -89 som de hade mekanisk hastighetsmätarvajer.
Så nu gäller det alltså att hitta en från en 89:a som har suttit efter en th400 eller manuell låda...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor feb 17, 2011 4:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite mer funderingar:

Jag funderar på att fixa till en konvertering till fast yoke (SYE) själv...
Genom att korta ner utgående axeln på en 241:a och fixa ett gängat hål i änden,
alternativt svarva utvändig gänga för en vanlig pinjongmutter längst ut,
och bulta fast en vanlig fast yoke från en fram eller bakaxel...

Men jag är lite nyfiken på huruvida den splinesade delen på en pinjong är lite konisk eller inte...?
(Jag tyckte det verkade så när jag skruvade med Dana 60:n)
Finns det någon vänlig själ här som har en lös utväxling och skulle kunna mäta diametern längst ut resp längst in på den splinesade delen?

Utgående axeln ur 241:an har iaf 32-splines och är 35mm i diameter hela vägen.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tor feb 17, 2011 5:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Och hur är sånt här axelstål att svarva i månntro?
Jag vill ju inte gärna behöva härda om det, och det är nog inget jag skulle klara av heller.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: lör feb 19, 2011 12:08 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått reda på lite mer...
Yokarna från axlarna funkar inte.
Men en fast yoke från en 2wd th400-låda från en corvette eller pickup funkar.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: tis feb 22, 2011 1:23 pm    Rubrik: Svara med citat

För dom som undrar om det funkar att byta mellan 208 och 241 så kan jag meddela att det går fint. Har gjort det på min blazer och allt var bolt on.

Grottulf skrev:
Nu har jag fått reda på lite mer...
Yokarna från axlarna funkar inte.
Men en fast yoke från en 2wd th400-låda från en corvette eller pickup funkar.


Borde det inte gå att bara korta ner slipyoken? Fast det kanske är enklare att få tag på en yoke till en th400.
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tis feb 22, 2011 1:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Nackdelen med en sån yoke är att knutkorset måste pressas i och ur (det sitter inte med u-bultar eller "straps"),
så det blir lite besvärligt att få i och ur knutkorset med kardanen på plats, när man ska lossa kardanen.

Hmm...såvida man inte kommer åt att lossa bulten som håller fast yoken utan att ta bort knuten...men det blir nog tight.

Jag tror nu att jag börjar få klarhet i hur jag ska gå tillväga också.
Det blir som du misstänkte en lite längre installation än om jag hade köpt ett färdigt kit, men det gör ju inte så mycket eftersom jag har rätt så lång hjulbas.
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
henke_99



Registreringsdatum: 11 mars 2007
Inlägg: 67
Ort: Ulricehamn

InläggPostat: tis feb 22, 2011 2:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Tänkte inte på det Embarassed

Längen på den spelar ju faktiskt ingen större roll alls för dig egentligen. Det viktiga är ju att "gliddelen" blir flyttad från fördelningslådan till kardanaxeln. Men att få den lite kortare gör den ju inte direkt svagare.
_________________
Chevrolet Blazer -88 350TBI-th700-203/205 doubler. D60+14BFF. 42" TSL
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Grottulf



Registreringsdatum: 11 mars 2006
Inlägg: 900
Ort: Säffle

InläggPostat: tis feb 22, 2011 4:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Nä, det kanske inte gör så mycket med längden...
Jag tänkte mest på att det blir mindre påfrestningar på själva utgående axeln om den blir kortare, om man tex hänger sig på en sten med kardanen.
Men kardanen lär nog ge med sig först iofs...
_________________
/Fredrik

Cheva K2500 -90 6,2D (Rancho 6" lift) 37/12,5R16
Dodge W250 cumminsdiesel np205 dana60/dana70
Cheva K30 M1010 -84 6,2D NP208 dana60/14bff 42/14-16
Fendt 312 Vario TMS -10
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Transmisson/Axle, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2018