Forumindex WW4WD Forum
BACK TO MAINPAGE

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dubbla batterier - olika alternativ
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ankarback
WW4WD member

Registreringsdatum: 18 februari 2004

InläggPostat: tor okt 13, 2005 9:51 am    Rubrik: Dubbla batterier - olika alternativ Svara med citat

Tänkte koppla in ett extra batteri i min suburban eftersom den redan har dubbla batterihyllor så det är bara att lyfta i ett till. Tänkte koppla winch och kompressorn på extrabatteriet och använda det andra som startbatteri. Funderar nu på olika alternativ att koppla ihop dom.

1. Koppla paralellt - enklast men ingen större vits med

2. Koppla in ett skiljerelä som kopplar bort extrabatteriet när motorn är avstängd och laddar båda batterierna när den är igång.

3. Använda en riktig batterisolator med dioder.

Finns det något annat alternativ som jag missat och vilket verkar bäst? Funderar mest på nummer 2 men vet inte riktigt hur jag skall lösa den automatiska inkopplingen av relät.

/Johan
Tommy The Polish Man
Site Admin

Registreringsdatum: 15 februari 2004

InläggPostat: tor okt 13, 2005 11:57 am    Rubrik: Svara med citat

Man kan ju sätta in ett mekaniskt vred som man använder på båtar då får man följande alternativ.
Batteri 1
Batteri 2
Batteri 1 + 2
Batterier off

Tommy Cool
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ankarback
WW4WD member

InläggPostat: tor okt 13, 2005 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Har du nåt bra tips var man får tag i såna? Verkar ju vara enklaste lösningen. Då kan man ju även koppla bort batterierna om bilen står länge.

/Johan
Tommy The Polish Man
Site Admin

InläggPostat: tor okt 13, 2005 4:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Precis, den fungerar då även som en huvudströmbrytare. Några tips på ställen som kan ha det är Erlandssons Brygga (ligger i närheten av Järva Krog) alternativt Bygg och Båtplast eller vad de heter, har för mig att de ligger i Segeltorp nästan borta vid motorvägen, mitt emot Volvo tror jag.
De säljer också båtgrejer.

Den modellen som Erlandsson har kostar 218:-, tål 230 A kontinuerligt, annars max 300 A. Tycker du det är för klent så kan man ju sätta in två "feta" riktiga huvudströmbrytare, det är lite manligare. Coolt om man hade likadana som till ställverk du vet, när man fäller ner en stor arm.
Hemsida: http://www.bryggan.nu

Tommy Cool
ankarback
WW4WD member

InläggPostat: tor okt 13, 2005 7:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Det verkar ju som en bra manick. 230A räcker rätt bra när man har orginalgeneratorn.

Hur har du kopplat på din diesel? Är det orginal eller separerade batterier?

/Johan
Tommy The Polish Man
Site Admin

InläggPostat: tor okt 13, 2005 9:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har dem inte separerade men kopplade via en huvudströmbrytare på minussidan. Jag har ju ingen winch som kan dra ur dem utan enbart en kompressor. Jag laddar upp batteribanken med en 105 A generator som skickar laddningen en 16 kvmm kabel en kortare sträcka för att sedan ladda vidare genom 95 kvmm kabel bak till batterierna.
Ska man ha en massa tunga förbrukare så är det absolut nödvändigt att "feta" på laddkablarna men jag tycker att man ska göra det även om så inte är fallet.

Tommy Cool
Tommy The Polish Man
Site Admin

InläggPostat: fre okt 14, 2005 12:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Även val av batterier påverkar hur allting kommer att fungera. Jag är en förespråkare för Optima som både har förmågan att leverera mycket effekt vilket gör att startmotor, winch m.m. går mycket bättre och att de snabbt tar laddning så att de återhämtar sig efter att man använt dem.
valet ska då vara de gula som tål att djupurladdas.

Tommy Cool
Jimmy

Registreringsdatum: 26 mars 2005

InläggPostat: tor jul 26, 2007 2:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade den här gamla tråden och har en fundering, Optima har ju ett start batteri det röda kan man ha ett sånt som start batteri som används som just start batteri parallel kopplat med ett gult som klarar djupurladdning? eller ska det vara två likadana? räcker ett rött för att starta en 6.2:a?

NÃ¥gra erfarenheter av Tudor Maxxima? ska tydligen vara av samma sort som Optima

Per

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tommy The Polish Man
Site Admin

InläggPostat: tor jul 26, 2007 3:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Man rekommenderar inte att man blandar röda och gula batterier för det kan väsentligt förkorta livslängden på dem.

Jag tror säkert att man startar up en 6,2:a med ett friskt Optima Red Top men det är betydligt säkrare att använa 2st red Top alternativt Yellow Top.
Jag brukar rekommendera mina kunder att köpa Yellow Top.

Tudor Maxxima är uppbyggt på samma sätt som Optima dvs. spiralcells teknik.

Tommy Cool
Jonas W

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: fre jul 27, 2007 8:20 am    Rubrik: Svara med citat

Funkar utmärkt med endast ett rött optima för att starta en kompressormatad 6,5 diesel, 4år i caprice kaross (fanns inte plats för 2batterier) iof. oftast motorvärmare men funkar utmärkt i -32 utan värmare.
När motorn flyttade till pickisen så blev det inget extra batteri där heller.
Roadmaster Estate -94 LT1'a på E85
Caprice Estate -89 6,5TD
G2500 -00 6.5TD RIP
mm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bullmoose

Registreringsdatum: 16 juli 2006

InläggPostat: fre jul 27, 2007 8:51 pm    Rubrik: Svara med citat

På SLRK:s sida finns ett recept på hur man kopplar ett skiljerelä som blir automatiskt, istf manuella brytare.
Fast... det blir ju lite engelskt?

/Erik
Jeep Cherokee '89 4.0 31:or, 3" Rancho/Delta, Yellow Top, Delta bumper.
Och några indianbilar
If I wanted a Hummer, i'd ask your mama.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
_chevrolet_

Registreringsdatum: 16 mars 2006

InläggPostat: fre jul 27, 2007 11:04 pm    Rubrik: Svara med citat

nä om man tar ett amerikanskt relä så blir det inte engelskt=)

det är ganska busenkelt, det gäller bara att hitta ett kraftigt relä, typ startmotorsolenoid.
det sätter man på pluskabeln till sitt extrabatteri, och en av kablarna som styr reläspolen drar man till anslutningen märkt D+ på generatorn, (den som går till laddningslampan) på delcogeneratorer är den inte märkt, men det brikar vara en brun kabel på cheva.
det andra stiftet på reläet jordar man.
sen så vill man ju gärna ha en knapp i bilen för att kunna koppla in extrabatteriet manuellt om man lyckas kört slut på det vanliga, då tar man en återfjädrande tryckknapp där en av kablarna kopplas just till den kabeln man drog mellan relät och D+, den andra kopplas till pluspolen på extrabatteriet. på så vis kan man hålla knappen inne om man behöver starthjälp.

Registreringsdatum: 16 juli 2006

InläggPostat: lör jul 28, 2007 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Du är ju snitsig du _Chevrolet_! Mycket bättre lösning än våra T-drickande vänner kunde åstadkomma.

Kan som kuriosa bara meddela att den är brun på Jeep också.
Jeep Cherokee '89 4.0 31:or, 3" Rancho/Delta, Yellow Top, Delta bumper.
Och några indianbilar
If I wanted a Hummer, i'd ask your mama.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Jimmy

Registreringsdatum: 26 mars 2005

InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:51 am    Rubrik: Svara med citat

Det jag funderarde lite på när det gäller diesel och batterier är följande:

Det sitter ett förvärmningselement i dieselfilteret drar ca 10A
Det sitter 8 st glödvärmare drar apmycket (en el term som betyder mycket men man vet inte riktigt hur mycket).

Om man har ett skilje relä när växlar det? det vore smidigt om förbrukar batteriet värmde glödstiften och förvärmarna och startbatteriet bara kör start motorn.

Kanske man skulle ha dubbla generatorer i stället en liten till start batteriet vore bra.

Per

JEEP J20 -77
http://volvotd40.webnode.com
-------------------------------------------------------
"Död älg,T-röd och en trasig moped...
Känns som om jag har varit på ett par såna fester"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sixpak

Registreringsdatum: 10 mars 2006

InläggPostat: ons aug 01, 2007 9:00 pm    Rubrik: Svara med citat

ett batteri som jag kan rekomendera,om man är rik,är det tyska sonnenshein dry-fit batteriet,finns i de flesta storlekar.
kört sånt i "alla" mina bilar,flyttat över samma gamla batteri i åratal.och nu i vintras lyckades jag döda det då blev ståendes urladdat i minus grader en längre tid(hela vintern)detta batteri köptes 1994!!! Shocked och fungerade felfritt i 12 år.
är också sugen på dubbla batterier då jag tänkt ha läsbelysning och kyl bak i bilen bla.kan ju va skönt att hålla mat å dryck kallt även när bilen står över natt.tanken är ju att den ska kunna fungera som safari/husbil under sommarens utflykter i skog och mark.det optimala vore ju om man koppla så att bilen startar automatiskt när nivån blir för låg i accessoar batteriet,börjar ladda det samtidigt som det andra batteriet kopplas över för att driva accessoarerna.bättre att man vaknar till av att bilen startar än att köra batteriet i botten under natten.
-84 gmc 3500 3+3
-72 145 deluxeprojekt
-63 scania l56
-62 impala 2/ht 496ci
-51 pontiac streamliner
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Electric, Chevrolet Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet